آهن 118

آهن 118

مرکز اطلاعات و فروش آهن ایران
آهن 118

آهن 118

مرکز اطلاعات و فروش آهن ایران

کاربرد سیم آرماتوربندی چیست ؟


سیم آرماتوربندی یا مفتول سیاه سیمی است که برای بستن و یا گره زدن مورد استفاده قرار می گیرد. این سیم در صنایع مختلفی از جمله ساختمان سازی، کاربردهای متفاوتی دارد که از جمله آن ها می توان به سد سازی، پل سازی و.. اشاره کرد.

کاربرد سیم آرماتوربندی در ساختمان سازی اینگونه است که، بستن و مهارآرماتور یا همان میلگرد ها از جمله میلگرد ساده و آجدار ، امری سیار مهم است تا سازه بتن آرمه به شرایط مطلوبی برسد.از آنجا که آیین نامه های سازه های بتن آرمه به دلایل متعددی جوشکاری آرماتورها را غیر از مواردی خاص مجاز نمیداند باید از یک عنصر دیگر در ایجاد پایداری در شبکه آرماتوربندی استفاده شود.این عنصر ثالث چیزی نیست جز سیم آرماتوربندی .  


لوله مانیسمان چیست ؟


لوله مانیسمان (Seamless pipe)  از انواع لوله های فولادی از دسته لوله صنعتی می باشد که جز لوله های بدون درز و برش محسوب می شود، به گونه ای که هیچ نوع جوشکاری بر روی آن صورت نگرفته است.

این لوله ها به دلیل یکدست بودن و بدون درز بودنشان نسبت به سایر لوله ها محکم تر هستند و قیمتی بالاتر از سایر لوله ها دارند. به دلیل مقاومت بالای آن ها و قابلیت سازگاری در هر نوع شرایط آب وهوایی که دارد، اکثرا در صنایع نفت، گاز، نیروگاهی و پتروشیمی جهت انتقال سیال های مختلف همچون مواد شیمیایی، آب و یا گازهای با فشار بالا مورد استفاده قرار می گیرد.


انواع مفتول گالوانیزه


مفتول گالوانیزه به دو صورت مفتول گالوانیزه گرم و سرد در بازار موجود می باشد:

·        مفتول گالوانیزه سرد

این نوع مفتول گالوانیزه، با کمک روش الکترولیز یا اسپری نمودن فلز روی (Zn) بر سطح مفتول فولادی بدون اکسید را پوشش می دهند. در این نوع فلز، روی درصد کمتری از سطح مفتول را می پوشاند. بنابراین در شرایط رطوبتی از مقاومت کمتری برخوردار است.

·        مفتول گالوانیزه گرم

مفتول گالوانیزه ی گرم در واقع همان مفتول سیاه آنیل شده (حرارت داده شده ) می باشد که در اثر حرارت کربن به حداقل ممکن رسیده و بسیار نفوذ پذیر و نرم شده است.

در این نوع مفتول گالوانیزه، مفتول فولادی را در وان های مملو شده از فلز روی (Zn) مذاب شده غوطه ور می کنند تا مفتول دارای روکشی از فلز روی شود. در این فرایند پوشش فلزی روی در سطح مفتول، از ضخامت و کیفیت بیشتری برخوردار می باشد. همچنین مقاومت بهتری در برابر آب و هوای رطوبتی و اکسید شدن خواهد داشت.




توری مش چیست ؟

توری مش نوعی محصول فولادی می باشد که با نام تجاری “توری جوشی” شناخته می شود. در واقع توری مش شبکه ای ساخته شده از مربع و مستطیل می باشد که این شبکه ها را مجموعه ای از میلگرد ها از جمله میلگرد ساده و میلگرد آجدار تشکیل می دهند.

جنس توری مش از فولاد گالوانیزه و مفتول است و به طور کلی به سه شکل قابل عرضه می باشد، که عبارت اند از:

·        مش فولادی

·        مش پنلی

·        مش آجدار

توری مش به علت شکل هندسی و مقاومت شبکه ای بالایی که دارد می تواند باعث سرعت بخشیدن به  عملیات ساخت و ساز شده و بنابراین در مصرف هزینه ، زمان و میلگرد صرفه جویی شود.

میلگرد ساده چیست ؟


میلگرد ها از نظر شکل ظاهری به دو دسته میلگرد ساده و میلگرد آجدار تقسیم بندی می شوند. میلگرد ساده یا میلگرد بدون آج یکی از انواع میلگرد ها می باشد که مقطعی توپر و آرماتوری فولادی محسوب می شود و در ساختمان سازی در میان بتن ها از آن استفاده می شود. این میلگرد که ظاهری صاف و رویه بدون آج دارد از این رو به آن میلگرد ساده می گویند.

میلگرد ساده توسط شرکت های زیادی در داخل و خارج کشور برای مصارف گوناگون تولید و به بازار عرضه می شوند، این میلگرد طبق استاندارد ملی ایران 3132 ISIRI ساخته شده و در استاندارد به میلگرد A1 یا S240 آن را می شناسند. فولاد نوع A1 دارای مقاومت تسلیم 2400 و مقاومت کششی 3600 کیلوگرم بر متر مربع است و نرم و شکل پذیر است. از این رو این میلگرد دارای خاصیت شکل پذیری و جوش پذیری مناسبی است که آن را برای انجام عملیات آهنگری مناسب می کند.