آهن 118

آهن 118

مرکز اطلاعات و فروش آهن ایران
آهن 118

آهن 118

مرکز اطلاعات و فروش آهن ایران

کاربرد لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه که در حدود ۵۰ سال پیش به عنوان جایگزینی برای لوله سیاه وارد بازار ایران شد. با کاربرد‌های گسترده و ماندگاری فراوان به زودی جای خود را در بازار ایران باز کرد.

کاربرد عمده انواع گالوانیزه برای انتقال حرارت، گاز و آب و همچنین ساخت سازه‌ های فلزی است و از همین رو مصارف متفاوتی در صنایع مختلف دارد.

معمولا از انواع گالوانیزه برای انتقال مایعات، خصوصا آب آشامیدنی استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که سبب کاربرد فراوان لوله گالوانیزه صنعتی در انتقال آب است این می باشد که نه تنها این لوله فلزی در برابر آب پوسیده نمی‌شود، بلکه این موضوع موجب سخت‌تر شدن لوله و افزایش مقاومت آن نیز می‌گردد. و اما مهم‌ترین ماده‌ای که به این لوله‌‌ها آسیب وارد می‌کند، مواد اسیدی است.

برای انتقال گاز معمولا از لوله‌های فلزی گالوانیزه یا لوله سفید استفاده نمی شود، زیرا فلز روی که سطح این لوله های را می‌پوشاند پس از مدتی پوسته پوسته می شود و این پوسته پوسته شدن می‌تواند موجب مسدود شدن جریان گاز شود؛ به همین دلیل است که از این لوله‌ها در خطوط گازرسانی استفاده نمی‌شود.

معایب و مزایای تیرآهن لانه زنبوری

از مهم‌ترین مزایای تیرآهن‌ لانه ‌زنبوری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        افزایش مقاومت خمشی تیر

·        تحمل بار بیشتر

·        مقرون‌به‌صرفه و کاملا  اقتصادی (به دلیل سبک‌بودن تیر)

·        قابلیت عبور لوله‌های تاسیساتی و برق از فضاهای ایجاد‌شده (حفره‌ها)

·        قابلیت استفاده در صنایع مختلف، مانند پل‌سازی، حمل‌و‌نقل و عمران

علاوه بر مزایای گفته‌شده، لازم است نگاهی هم به معایب تیر لانه‌زنبوری داشته باشیم. ایجاد حفره‌ها در جان تیرآهن ، باعث کاهش مقاومت برش تیرآهن در محل اتصال پل به ستون‌ها می‌شود. به همین دلیل، برای پوشاندن حفره‌ها از ورق ‌های فلزی استفاده می‌شود. در ساخت تیرآهن لانه‌زنبوری باید استانداردهایی که باعث افزایش ارتفاع سازه می‌‌شوند، رعایت شود. عدم رعایت این استانداردها، قطعا موجب خرابی تیرآهن می‌شود.

از مهم‌ترین معایب تیرآهن لانه‌زنبوری می‌توان موارد زیر را برشمرد:

·        کاهش خواص فولاد و مقاومت در اثر جوشکاری

·        ضریب اطمینان و ایمنی پایین نسبت به مقاطع فولادی دیگر

پروفیل قوطی چیست ؟

پروفیل قوطی یک محصول ساختمانی می باشد که مقطع آن بسته اما توخالی می باشد. این نوع پروفیل در اشکال مختلفی از جمله مربع، مستطیل و دایره مانند: لوله تولید می شود که هر کدام از آن ها کاربرد های مخصوصی دارند.

پروفیل قوطی که از مهم ترین مقاطع فلزی در ساختمان سازی و صنعت می باشد ظاهری شبیه به جعبه دارد. در واقع پروفیل قوطی به مصالحی گفته می شود که دارای سطح مقطع ثابت با طول های متغیر است.

روش نام گذاری پروفیل قوطی بر اساس مقاطع آن می باشد. به گونه ای که ابتدا طول و عرض آن و سپس ضخامت آن ذکر می شود. اما در خصوص وزن این محصول باید گفت که وزن آن به ضخامتی که دارد بسیار مرتبط و وابسته است. هر چقدر که صخامت قوطی بیشتر باشد وزن آن نیز بیشتر می شود. و در نهایت هر چه وزن بیشتر باشد هزینه آن نیز بیشتر می شود. 

ویژگی های میلگرد ساده

در معرفی ویژگی های میلگرد ساده می توان به خواص مکانیکی ، مشخصات وزنی ، قابلیت فرم پذیری ، خاصیت جوشکاری و قابلیت آبکاری آن اشاره کرد.

1. خواص مکانیکی

خواص مکانیکی میلگرد ساده شامل مقاومت کششی و تنش تسلیم آن می باشد. که مقاومت کششی آن 360 نیوتن بر میلی متر می باشد و تنش تسلیم آن نیز 240 نیوتن بر میلی متر می باشد.

2. مشخصات وزنی

وزن میلگرد عموما بر حسب کیلوگرم به ازای یک متر طول محاسبه می شود. از این رو وزن یک شاخه آن از ضرب عدد مذکور در ۱۲ متر، برای شاخه های استاندارد و عدد ۹ برای میلگرد نرمال به دست می آید.

3. قابلیت فرم پذیری

جنس فولاد به کار رفته در میلگرد ساده مشخص کننده مقدار فرم پذیری این محصول می باشد. با توجه به تنش تسلیم و مقاومت کششی میلگرد ساده می توان خاصیت فرم پذیری آن را تخمین زد.

علاوه بر این از طریق مقدار کربن به کار رفته در این نوع میلگرد می توان قابلیت فرم پذیری آن را محاسبه کرد به گونه ای که هر چه مقدار کربن کمتری در این نوع میلگرد به کار رفته باشد آن میلگرد قابلیت فرم پذیری بالایی دارد.

4. خاصیت جوش پذیری

جنس فولادی که میلگرد از آن ساخته می شود سبب شده از قابلیت جوشکاری بالایی برخوردار باشد.