آهن 118

آهن 118

مرکز اطلاعات و فروش آهن ایران
آهن 118

آهن 118

مرکز اطلاعات و فروش آهن ایران

آشنایی با میلگرد کلاف ساده و آجدار

میلگرد کلاف در واقع نوعی میلگرد بوده که از میلگرد ساده و آجدار تولید می‌شود. خصوصیات این محصول تقریبا شبیه به میلگرد است. با این تفاوت که دارای ضخامت کمتری بوده و به صورت کلاف در هم پیچیده می‌شود. از میلگرد کلاف ساده و میلگرد کلاف آجدار در موارد مختلفی استفاده می‌شود.

میلگرد کلاف ساده چیست؟

یکی از انواع میلگرد کلاف، میلگرد کلاف ساده است. این محصول از میلگردهای ساده با ضخامت بسیار کم تولید می‌شوند. روی سطح این محصول هیچ نوع آج و برآمدگی وجود ندارد. معمولا از سایز 5.5 تا 10 میلی‌متر تولید می‌شوند.

میلگرد کلاف آجدار چیست؟

نوع دیگر از کلاف‌ها، به صورت آجدار هستند. میلگرد کلاف آجدار از میلگرد آجدار تولید می‌شود. سطح این محصول دارای برآمدگی‌هایی به نام آج است. از میلگرد کلاف آجدار به وفور بیشتر از نوع ساده در موارد مختلف استفاده می‌شود. به طور کلی کارایی آن بیشتر است.

کاربرد انواع میلگرد کلاف

از میلگرد کلاف در موارد مختلف در صنعت ساختمان‌سازی و صنایع دیگر استفاده می‌شود. کاربردهای رایج این محصول در ساختمان‌سازی شامل افزایش استحکام سازه بتنی، ایجاد استحکام در دیوار و ستون‌های آجری، استحکام بلوک، افزایش استحکام اتصالات گازی و.... است.

در صنایع دیگر به منظور تولید سیم‌های برق و دکل، استفاده در سیم بکسل، ساخت پیچ و مهره، صنایع الکترودسازی و جوشکاری، قطعات خودرو و.... استفاده می‌شود.

به منظور خرید انواع میلگرد کلاف ساده و آجدار به سایت آهن118 مراجعه نمایید و یا با شماره 02154473 در تماس باشید.

 

کاربرد انواع پروفیل ساختمانی چیست ؟

پروفیل نوعی مقطع توخالی فولادی است. معمولا پروفیل‌ها به دو نوع ساختمانی و صنعتی یا فولادی تقسیم‌بندی می‌شوند. کاربرد پروفیل ساختمانی در زمینه ساخت انواع درب و پنجره است. پروفیل صنعتی یا فولادی نیز در زمینه صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم در مورد پروفیل ساختمانی صحبت کنیم. پروفیل ساختمانی چیست ؟ انواع پروفیل ساختمانی کدام است؟ با ما همراه باشید تا در مورد این پروفیل اطلاعات جامع‌تری کسب نمایید.

پروفیل ساختمانی چیست ؟

کاربرد انواع پروفیل ساختمانی چیست ؟

پروفیل ساختمانی همان‌طور که از نامش پیداست در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع پروفیل ساختمانی معمولا با ضخامت 2 الی 4 میلی متر تولید می‌شود. پروفیل‌های ساختمانی دارای انواع مختلفی هستند. معمولا از نظر روش ساخت و یا سطح مقطع دسته‌بندی می‌شوند. در ادامه در مورد کاربرد و انواع پروفیل ساختمانی توضیحات بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهیم.

انواع پروفیل ساختمانی از نظر روش ساخت

پروفیل ساختمانی از نظر روش ساخت به 3 دسته تقسیم می‌شود که شامل موارد زیر است:

پروفیل نورد سرد

پروفیل نورد سرد معمولا با استفاده از روش برش کاری یا پرس کاری ساخته می‌شود. به طوری که ورق‌های فولادی با استفاده از این روش تبدیل به پروفیل می‌شود. انواع پروفیل ساختمانی نورد سرد، معمولا برای کارهای سبک استفاده می‌شود. به طور مثال در حوزه ساختمان‌سازی در چهارچوب درب و پنجره کاربرد زیادی دارد.

پروفیل نورد گرم

در میان انواع پروفیل ساختمانی، پروفیل نورد گرم از طریق شکل دادن شمش‌های فولادی تولید می‌گردد. کاربرد پروفیل ساختمانی نورد گرم معمولا در ساخت انواع ناودانی، میلگرد و.... است.

پروفیل مرکب

روش مرکب همان‌طور که از نامش پیداست، ترکیبی از روش نورد سرد و گرم است. در واقع پروفیل مرکب از اتصال چند پروفیل نورد سرد و گرم تولید می‌شود. کاربرد پروفیل ساختمانی مرکب، در ساخت نبشی دوبل و ناودانی دوبل است.

پروفیل‌های باز و بسته

پروفیل‌های ساختمانی از نظر سطح مقطع نیز به دو دسته باز و بسته تقسیم می‌شوند. پروفیل باز به محصولانی نظیر تیرآهن، نبشی، ناودانی، تسمه، میلگرد و... گفته می‌شود. پروفیل بسته نیز شامل محصولاتی مانند قوطی، لوله و پروفیل‌ درب و پنجره است.

انواع پروفیل ساختمانی

پروفیل آبرو

کاربرد انواع پروفیل ساختمانی چیست ؟

از جمله پرکاربردترین نوع پروفیل ساختمانی، پروفیل آبرو است. همان‌طور که از نام این پروفیل پیداست، از آن برای انتقال آب برف و باران استفاده می‌شود. این پروفیل‌ها در تماس مداوم با برف و باران هستند. به همین منظور برای ساخت آن‌ها از ورق‌های فولادی گالوانیزه استفاده می‌شود.

پروفیل تسمه

از دیگر پروفیل‌های ساختمانی پروفیل تسمه است. عرض این پروفیل معمولا کمتر از 160 میلی متر است. علامت اختصاری این پروفیل PL است. از تسمه‌های فولادی در ساختمان‌سازی، گاردریل و سازه‌های فلزی استفاده می‌گردد.

پروفیل ناودانی

پروفیل ناودانی یکی دیگر از انواع پروفیل‌های ساختمانی است. این نوع پروفیل به دو دسته ناودانی C و ناودانی U تقسیم می‌شود. پروفیل ناودانی C  به پروفیلی گفته می‌شود که با بال‌هایی به موازت یکدیگر و ضخامتی مشابه ساخته می‌شود. پروفیل ناودانی U نیز دارای بال‌های ناموازی و مخروطی شکل است. لازم به ذکر است این پروفیل می‌تواند از جنس فولاد، استیل یا آلومینیوم باشد. کاربرد آن نیز در ساخت درب و پنجره است.

پروفیل نبشی

پروفیل نبشی در دو نوع بال مساوی و بال نامساوی تقسیم‌بندی می‌شود. این پروفیل در نقشه‌های ساختمانی با نام L  نمایش داده می‌شود. اعدادی که پس از این نماد نوشته می‌شود، نشان‌‍دهنده پهنای بال و ضخامت پروفیل است.

پروفیل سپری

از انواع پروفیل ساختمانی می‌توان به پروفیل سپری اشاره نمود. این پروفیل با نماد T نشان داده می‌شود. لازم به ذکر است در برخی از پروفیل‌های سپری، قاعده و ارتفاع برابر هستند اما در برخی دیگر ارتفاع نصف قاعده است. کاربرد این پروفیل در اتصالات پل به ستون و سقف‌های کاذب یا شیشه‌ای است. لازم به ذکر است در اتصالات فولادی نیز کاربرد دارد.

کاربرد انواع پروفیل ساختمانی چیست ؟

پروفیل زد

این پروفیل با حرف Z نشان داده می‌شود. از پروفیل زد معمولا برای ساخت سقف شیروانی فلزی استفاده می‌گردد. همچنین به عنوان تقویت‌کننده سقف، ستون و تیرک نیز استفاده می‌شود. لازم به ذکر است از این نوع پروفیل در حوزه کشتی‌سازی نیز استفاده می‌گردد.

تیرآهن

از دیگر پروفیل‌های ساختمانی می‌توان به تیرآهن اشاره کرد. این مدل پرکاربردترین نوع پروفیل ساختمانی است. پروفیل تیرآهن از یک دو بال و یک جان ساخته می‌شود. از آن برای ساخت تیر و ستون در ساختمان استفاده می‌گردد. تیرآهن شامل سه نوع است: تیرآهن IPEو INP و IPB.

ورق‌های فولادی

ورق‌های فولادی دارای دو نوع ساده و آجدار هستند. از این ورق‌ها به منظور ساخت مقاطع فولادی، پوشش و اتصالات استفاده می‌گردد.

میلگرد

میلگرد که یکی از انواع پروفیل است دارای یک تفاوت بارز با پروفیل‌های دیگر است که آن توپر بودن است.

لوله‌های فولادی

لوله‌ها نیز از دیگر پروفیل‌های ساختمانی هستند. لوله‌ها مقاومت زیادی در برابر فشار و خوردگی دارند. همچنین از استحکام زیادی برخوردارند. از این رو در حوزه صنعت و ساختمان کاربرد زیادی دارد.

پروفیل قوطی

پروفیل قوطی معمولا به شکل مربع و یا مستطیل ساخته می‌شود. از این پروفیل در ساختمان‌سازی، لوازم خانگی و خودروسازی استفاده می‌شود.

کلام آخر

در مطالب فوق در مورد انواع پروفیل ساختمانی چیست و چه کاربردی دارد صحبت کردیم. همان‌طور که گفته شد، پروفیل‌ها با توجه به کاربرد موردنظر در شکل‌ها و انواع مختلفی ساخته می‌شوند. استفاده از پروفیل‌های فولادی و فلزی باعث کاهش وزن و افزایش استحکام سازه‌ها می‌شود.

اگر شما نیز قصد خریداری انواع پروفیل‌ها را دارید، می‌توانید از طریق فروشگاه اینترنتی آهن 118 محصولات مورد نظر خود را سفارش دهید. جهت خرید و دریافت مشاوره رایگان می‌توانید با ما از طریق شماره 54473_021 در ارتباط باشید.

ورق استیل 304 ( ورق استیل نگیر ) چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

از جمله مهم‌ترین سوالات در خصوص فولاد ضد زنگ این است که ورق استیل 304 چیست ؟ این ورق حاوی کروم و نیکل به اسم عناصر غیرآهنی عمده است. مقدار کروم در این ورق بین 18 الی 20 و نیکل 8 الی 5/10 است. در ادامه در پاسخ به ورق استیل 304 چیست شما را بیشتر راهنمایی خواهیم کرد. همچنین در مورد کاربرد ، ویژگی و خرید ورق استیل 304 نیز توضیحاتی خواهیم داد.

ورق استیل 304 چیست ؟

ورق استیل 304 یا ورق استیل نگیر از خانواده فولاد ضد زنگ آستنینی است. همچنین نسبت به دیگر فولادهای کربنی، از راهبر الکتریکی و گرمایشی کمتری برخوردار است. لازم به ذکر است استفاده از این استیل خاصیت مغناطیسی ندارد. فولاد استیل 304 خاصیت فرم‌پذیری بالایی دارد.

 بنابراین این ویژگی سبب شده کاربرد ورق استیل 304 بسیار گسترده باشد. این استیل به صورت ورق ، رول، لوله، میله و... به بازار عرضه می‌گردد. در مقایسه با ورق استیل 316 ، از استقامت زنگ‌زدگی کمتری برخوردار است. همچنین قیمت پایین‌تری دارد. استنلس استیل 304 به صورت بازسازی شده، با درصد کربن کمتر در صنایع گوناگونی کاربرد دارد. این صنایع شامل گاز، پتروشیمی، نفت، صنعت غذایی، دارویی و.... است.

مزایا یا فواید ورق استیل 304 چیست ؟

ورق استیل 304 نقش ویژه‌ای در فرم‌دهی معماری نوین دارد. این استیل به فولاد ضد زنگ نیز شهرت دارد. همچنین دارای مقدار زیادی عنصر آلیاژی است. در برابر زنگ زدگی و اتمسفرهای خورنده استقامت بالایی دارد. کروم موجود در این محصول، اصلی‌ترین دلیل استقامت بالای آن است. مزیت استفاده از ورق استیل به شرح زیر است:

  • دارای دوام و ماندگاری زیاد
  • ظاهری زیبا
  • امکان شست‌وشوی راحت و فوری
  • فرم‌دهی آسان
  • دارای خاصیت انعطاف‌پذیری زیاد
  • دارای استقامت بالا در برابر تغییرات آب و هوایی
  • مقاومت زیاد در برابر رطوبت

ورق استیل 304 چیست ؟

مزایای ورق استیل 304 در مقابل دیگر ورق‌های استیل چیست؟

  • این نوع ورق در برابر سایر ورق‌های گالوانیزه ، ورق سیاه، ورق رنگی و.... از تنوع بیشتری برخوردار است. ورق استیل شامل ورق‌های مات و براق و ورق‌های بگیر و نگیر است.
  • دارای انعطاف‌پذیری بسیار در برابر فرم‌دهی و جوشکاری است.
  • کاربرد ورق استیل 304 بسیار گسترده است. در صنعت، معماری و حمل و نقل نقش ویژه‌ای دارد.
  • در برابر زنگ‌زدگی، خوردگی و اتصال‌پذیری مقاومت بالایی دارد.

کاربرد و ویژگی ورق استیل 304 چیست

در این قسمت قصد داریم در مورد کاربرد و ویژگی ورق استیل 304 صحبت کنیم. این ورق دارای کاربردهای زیادی است که در این قسمت به بخشی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • تجهیزات فرآوری و بررسی مواد غذایی از جمله لبنیات
  • مبدل‌های حرارتی
  • مخازن شیمیایی از جمله مخازن انتقال مواد شیمیایی و ظروف مورد نیاز برای فرآیندهای شیمیایی
  • مخازن ذخیره‌سازی
  • محفظه‌های برقی
  • صندلی‌های آشپزخانه، سینک ظرفشویی ، فریزر و سایر تجهیزات و لوازم آشپزخانه ( قاشق و چنگال )
  • معماری از جمله پنل‌های معماری مانند نرده ها
  • قطعات و تجهیزات دریایی مثل پیچ و مهره و اتصالات کشتی‌ها و زیر دریایی‌ها
  • صفحه‌های بافته شده یا جوش داده شده برای معادن و استخراج و فیلتراسیون آب
  • استفاده در صنعت خودرو سازی ، هواپیماسازی و هوافضا
  • اتصال دهنده ها
  • فنر ها
  • تجهیزات تولید دارویی
  • نوار نقاله
  • اتصالات جوشکاری و پیچ و مهره در دکل‌های نفتی
  • در صنعت ساختمان سازی مانند استفاده در بخش انتقال حرارت و متورخانه ها
  • ساخت تجهیزات آبی و انتقال آب
  • تجهیزات سرمایشی و گرمایشی
  • صنعت رنگ‌ریزی
  • پردازش پزشکی یا دارویی برای محیط هایی مانند اتاق‌های بهداشتی

ویژگی ورق استیل 304

ورق استیل 304 چیست ؟

ورق استیل 304 دارای ویژگی‌های زیادی است که در ادامه به بخشی از آن‌ها پرداخته‌ایم:

مقاومت در برابر خورندگی

اولین ویژگی ورق استیل 304 مقاومت آن در برابر خورندگی است. بنابراین در محیط‌‎هایی که احتمال وجود مواد خورنده زیاد است، این ورق بسیار مناسب است. تنها موردی که ممکن است سبب خورندگی این ورق شود، کلرید است. البته این ورق در محیطی که دمای آن بالای 60 درجه باشد ممکن است ترک بخورد.

مقاوم در برابر حرارت

از جمله اصلی‌ترین ویژگی ورق استیل 304 مقاومت آن در برابر حرارت است. این ورق در برابر اکسید شدن در سرویس‌های متناوب تا 870 و سرویس‌های مداوم تا 925 درجه مقاوم است. البته استفاده مداوم در دمای 425 تا 860 درجه توصیه نمی‌شود.

خرید ورق استیل 304

با توجه به آشنایی شما با این ورق، این نوع ورق اکنون می‌توانید با اطلاعات کامل‌تری اقدام به خرید ورق استیل 304 کنید.

همان‌طور که در این مقاله ذکر شد ورق استیل 304 کاربرد‌های فراوانی در صنایع مختلفی دارد. شما می‌توانید در ابعاد و ضخامت‌های مختلفی این محصول را در موارد مختلف به کار ببرید.

مجموعه آهن 118 انواع ورق استیل را در ابعاد مختلف، استاندارد یا سفارشی، عرضه می‌کند. برای اطلاع از قیمت این محصول و محصولات مشابه دیگر و یا خرید ورق استیل 304 سایت این فروشگاه مراجعه کنید. همچنین می‌توانید با شماره 54473_021 تماس حاصل فرمایید.

کاربرد ورق رنگی و روش تولید آن چیست ؟

کاربرد ورق رنگی چیست + انواع ورق رنگی و روش تولید آن

ورق رنگی به نوعی ورق گالوانیزه گفته می‌شود که با پوشش رنگ الکترواستاتیک است. این ورق‌ها معمولا در 15 رنگ متنوع تولید و در بازار عرضه می‌شود. کاربرد ورق رنگی بسیار زیاد است. انواع ورق رنگی نیز متنوع بوده و در ابعاد و ضخامت‌های گوناگون یافت می‌شود. لازم به ذکر است که در میان انواع ورق رنگی ، ورق گالوانیزه پرکاربردترین آن‌هاست. اما کاربرد ورق رنگی چیست ؟ انواع ورق رنگی و روش تولید آن چگونه است؟ با ما همراه باشید تا با این ورق آشنا شوید.

ورق رنگی چیست؟

کاربرد ورق رنگی و روش تولید آن چیست ؟

روش تولید ورق رنگی به صورتیست که از یک لایه رنگ مخصوص گالوانیزه پوشیده شده است. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد این ورق رنگی در طی یک پروسه به نام الکترواستاتیک تولید می‌شود. کاربرد ورق رنگی متنوع است. در واقع با توجه به نیاز مشتری تولید می‌شود. از جمله کاربرد ورق رنگی ، ساخت انواع شیروانی است.

کاربرد ورق رنگی

ورق رنگی در صنایع مختلف به منظور ساخت انواع لوازم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به برخی از این کاربردها اشاره کردیم:

  • استفاده از ورق رنگی در صنعت خودروسازی به عنوان مواد اولیه.
  • ساخت صنایع فلزی مانند بدنه رایانه، ساخت کابینت و...
  • تولید لوازم خانگی مانند ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، یخچال و....
  • ساخت و ساز نمای داخلی و خارجی سوله ها
  • استفاده از ورق رنگی به عنوان ساخت کانتینر

انواع ورق رنگی

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، ورق رنگی دارای انواع گوناگونی است. در ادامه با انواع ورق رنگی و ویژگی آن آشنا شوید:

ورق رنگی طرح شادولاین

 یکی از پرطرفدارترین نوع ورق رنگی، ورق‌های رنگی شادولاین است. چرا که این محصول از مرغوبیت و کیفیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل کاربرد زیادی نیز دارد. ورق رنگی طرح شادولاین، ذوزنقه‌ای شکل است. همچنین بسیار سبک بوده و مقرون به صرفه است. علاوه بر این از زیبایی زیادی برخوردار است. پر فروش‌ترین ورق رنگی، ورق رنگی شادولاین است. برای ساخت ساندویچ پنل و انواع سقف از این ورق استفاده می‌شود.

ورق رنگی طرح سفال پالرمو

کاربرد ورق رنگی و روش تولید آن چیست ؟

از دیگر انواع ورق رنگی ، این ورق است که در برابر ضربه و نور مقاومت زیادی دارد. همپچنین نصب آن بسیار ساده و آسان است. علت نامگذاری این ورق، شهر پالرمو در ایتالیا است که همه سقف‌های آن از این ورق ساخته شده است. ضخامت پوشش‌های گالوانیزه در این محصول بین 20 الی 25 است. از این رو از مقاومت بالایی نیز برخوردار است.

ورق رنگی طرح ذوزنقه

کاربرد ورق رنگی طرح ذوزنقه بیشتر در سقف‌های شیروانی و دیوار‌های سوله است. لازم به ذکر است این نوع ورق در میان انواع ورق رنگی سبک و مقرون به صرفه بوده و قابلیت نصب آسانی دارد.

ورق رنگی کرکره‌ای یا ورق شیروانی

همان‌طور که از نام این ورق پیداست، در ساخت‎‌وساز سقف‌های  شیروانی استفاده می‌شود. قدیمی‌‍ترین نوع ورق رنگی در واقع این نوع بوده و برای زیباسازی استفاده می‌گردد.

ورق رنگی سینوسی

کاربرد ورق رنگی و روش تولید آن چیست ؟

ورق سینوسی، شباهت زیادی با ورق ذوزنقه‌ای دارد. از این رو تشخیص تفاوت این دو ورق اندکی سخت است. از ورق رنگی سینوسی معمولا برای ساخت سوله و ساختمان استفاده می‌شود. این ورق در برابر نور و آب مقاومت بالایی دارد.

روش تولید ورق رنگی

روش تولید ورق رنگی به این صورت است که کلاف‌های گالوانیزه، پس از تولید ورق گالوانیزه، در مرحله آماده‌سازی قرار می‌گیرد. بعد از آماده‌‎سازی، ورق برای پولیش سطح آماده می‌شود. این کار به دلیل حذف چربی و ناخالصی از سطح فلز صورت می‌گیرد.

بعد از چربی زدایی اولیه، برس‌کاری توسط غلطک مخصوص صورت می‌گیرد. در روش تولید ورق رنگی ، هدف از برس‌کاری، صاف و یکنواخت کردن ورق است. این کار باعث افزایش کیفیت رنگ‌آمیزی ورق گالوانیزه می‌شود. پس از آن سطح ورق با آب شست‌وشو داده می‌شود. از طریق هوادهی، عملیات خشک‌سازی ورق صورت می‌گیرد.

در مرحله بعد توسط پاشیدن نوعی ماده شیمیایی روی سطح، مقاومت ورق در برابر خوردگی را افزایش می‌دهند. مرحله بعد، رنگ‌آمیزی است. قبل از شروع رنگ‌آمیزی می‌بایست یک لایه پرایمر روی سطح کشیده شود. پس از پرایمز نیز، چند لایه رنگ گالوانیزه روی سطح ورق کشیده می‌شود. ورق در کوره گذاشته می‌شود تا خشک گردد. پس از آن‌که ورق سرد شد، رنگ نهایی را روی سطح زده می‌شود. مجددا آن را داخل کوره قرار داده و محصول به دست می‌آید.

مزایای ورق رنگی

از آن‌‎جایی که در روش تولید ورق رنگی لایه‌های زیادی روی سطح قرار می‌گیرد، بسیار مقاوم می‌شود. بنابراین مزایای زیادی نیز دارد. برخی از مزایای ورق رنگی به شرح زیر است:

  • نصب سریع و آسان
  • صرفه‌جویی در قیمت و زیبایی بیشتر
  • سبک بودن ورق و همچنین ایمنی بالا در برابر زلزله
  • ثبات و مقاوم بودن رنگ در بربر شرایط آب و هوایی
  • مقاوم بودن در برابر آب و رطوبت
  • یکپارچگی و عمر مفید محصول

کلام آخر

ورق‌های رنگی با توجه به مطالب فوق نوعی ورق گالوانیزه می‌باشند. امروزه نیز در موارد زیادی کاربرد دارند. در حال حاضر ورق‌های گالوانیزه رنگی تولید کارخانجات داخلی و همچنین ورق‌های گالوانیزه وارداتی در بازار کشور موجود هستند. متداول‌ترین ورق‌های تولید داخل عبارتند از: ورق رنگی فولاد مبارکه، ورق رنگی هفت الماس قزوین، ورق رنگی سمنان است. مجموعه آهن 118 انواع این ورق‌های رنگی تولید کارخانجات مختلف را با قیمت بسیار مناسب به مشتری عرضه خواهد کرد. برای خرید از کارشناسان ما می‌توانید با شماره 54473_021 تماس حاصل فرمایید.

کاربرد تیرآهن لانه زنبوری و انواع آن + معایب و مزایا

تیرآهن‌های لانه زنبوری نقش بسیار مهمی بر استحکام سازه دارند. بنابراین به کارگیری آن‌ها در ساختمان، حائز اهمیت است. به طور کلی کاربرد تیرآهن لانه زنبوری سبب شده است که نقش مهمی در تعیین کیفیت ساختمان داشته باشد. در واقع از این تیرآهن در ساخت یک انبار صنعتی و یا یک ساختمان چند طبقه می‌توان استفاده نمود. اما کاربرد تیرآهن لانه زنبوری چیست ؟ با مزایای تیراهن لانه زنبوری و معایب آن آشنا هستید؟ در ادامه قصد داریم در مورد مزایا و معایب تیرآهن لانه زنبوری و انواع آن صحبت کنیم.

تیرآهن لانه زنبوری چیست ؟

انواع تیرآهن‌ها بر اساس شکل، به 4 دسته تقسیم می‌شوند:

تیرآهن معمولی، تیرآهن اروپایی، تیرآهن هاش و تیرآهن لانه زنبوری(CNP).

بنابراین در پاسخ به تیرآهن لانه زنبوری چیست باید بگوییم این تیرآهن در مقطع جان خود دارای حفره‌های توخالی است. به همین علت نیز وزن سبکی دارد. به طور کلی این تیرآهن در مقایسه با تیرآهن معمولی با وزنی برابر. دارای استحکام، مقاومت خمشی، مقاومت اینرسی و انعطاف بالاتری است.

انواع تیرآهن لانه زنبوری

 تیرآهن لانه زنبوری شش ضلعی

کاربرد تیرآهن لانه زنبوری و انواع آن

شاید بدانید که دلیل نام‌گذاری تیرآهن‌های لانه زنبوری یا همان تیرآهن CPE به دلیل شکل‌های تو خالی شش ضلعی آن است. از این رو می‌توان نتیجه گرفت مرسوم‌ترین نوع تیراهن ، تیر آهن‌های لانه زنبوری شش ضلعی است.

مزایای تیرآهن لانه زنبوری شش ضلعی

  • افزایش ارتفاع تیر به نسبت ارتفاع تیر اصلی
  • افزایش مقاومت و سختی خمشی به دلیل افزایش ارتفاع تیر
  • وجود سوراخ‌های متوالی در جان تیر به منظور عبور لوله تاسیسات و برق
  • افزایش ظرفیت خمشی مقطع برای تحمل بار و تبدیل آن به سازه‌ای اقتصادی‌تر

تیر آهن لانه زنبوری دایره ای

تیرآهن زنبوری دایره‌ای بنابر ملاحظاتی با شکل دایره‌ای تولید می‌گردد. طبق محاسبات مهندسی، شکل دایره‌ای در تولید تیرآهن لانه زنبوری سبب ایجاد کمترین محیط برشی می‌شود. در نتیجه عملا در مقابل تنش‌های برشی مقاومت بیشتری دارد.

مزایای تیرآهن لانه زنبوری دایره ای

  • افزایش ارتفاع تیر تا 40 الی 60% تیر اصلی
  • افزایش مقاومت و سختی خمشی
  • افزایش ظرفیت خمشی به منظور تحمل بار

تیراهن لانه زنبوری چهار گوش

با وجود تیرآهن‌های لانه زنبوری با تو خالی‌های شش ضلعی، شاید شکل‌های آن برای شما غیر متعارف باشد. اما عمده‌ترین دلیل شکل‌گیری تیرآهن‌های لانه زنبوری با اشکال دیگر، کاربرد آن در ساختمان‌سازی است. به عنوان مثال در جایی که نیاز به فضاهای خالی برای عبورکانال‌های تهویه است، این تیر آهن تولید شده است. یکی از بهینه‌ترین حالات تولید تیرآهن  CPE، تیرآهن با حفره‌های دایره‌ای شکل است.

کاربرد تیرآهن لانه زنبوری

تیرآهن یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد است. که از آن در ساختمان‌سازی به عنوان ستون برای افزایش مقاومت سازه استفاده می‌شود. ناگفته نماند از انواع تیرآهن در صنایع مختلف استفاده  می‌گردد. بنابراین می‌توان گفت کاربرد تیرآهن لانه زنبوری بسیار متنوع است.

در واقع از تیرآهن CPE در اغلب سازه‌های فولادی استفاده می‌شود. در مواردی که نیاز به وزن کم و مقاومت خمشی بالا باشد، کاربرد تیرآهن لانه زنبوری بسیار متداول است. از‌جمله مهم‌ترین علل استفاده از تیراهن لانه زنبوری یا شبکه، عدم وجود تنوع کافی در نیمرخ‌های نورد شده و نیز اقتصادی بودن این تیرها است. به شکلی که هزینه ساخت این تیرها شامل هزینه مونتاژ، برش‌کاری و جوشکاری از ارزش فولاد مصرفی کمتر است.

به طور کلی کاربرد تیرآهن لانه زنبوری به شرح زیر خواهد بود:

  1. ساخت سقف، پارکینگ، راه‌پله و پل‌سازی
  2. استفاده در دهانه‌های مهاربندی نشده
  3. تیرهای فرعی دو سر مفصلی
  4. طراحی قاب‌های خمشی
  5. تیرهای ماشین آلات ساختمانی

معمولا در زمان و فضایی که تیر اصلی موجود نبوده و یا مقرون به صرفه نیست، از تیراهن لانه زنبوری استفاده می‌شود.

مزایای تیرآهن لانه زنبوری

کاربرد تیرآهن لانه زنبوری و انواع آن

  • از آن‌جایی که جان این گونه تیرها در قسمت‌های توخالی است، در نتیجه سبب کاهش وزن سازه می‌شود. در اثر کاهش وزن سازه، مولفه‌های نیروی زلزله که ارتباط مستقیم با وزن سازه دارد نیز کم می‌شوند. در نتیجه ساختمان ایمن‌تر خواهد بود. همچنین عملکرد مناسب‌تری را توام با انعطاف‌پذیر بیشتری در بر خواهد داشت.
  • کاهش وزن در تیرها، باعث کاهش وزن مرده ساختمان خواهد شد. در نتیجه، بار کمتری به عناصر اصلی سازه، خصوصا ستون‌ها وارد می‌شود. این مسئله یکی از مزایای مهم تیرآهن لانه زنبوری محسوب خواهد شد.
  • به علت ایجاد حفرات بر روی تیرآهن و سبک شدن وزن آن، قیمت این نوع تیرآهن نسبت به دیگر تیرآهن‌ها پایین‌تر است. همچنین از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است.
  • در تیرآهن ‌لانه‌زنبوری ممان اینرسی و مدول مقطع و مقاومت خمشی تیر زیاد می‌شود و تیرآهن قوی‌تر با ارتفاع بیشتری را خواهیم داشت.

معایب تیرآهن لانه زنبوری

  • وجود حفره در تیرآهن شبکه ، می‌تواند تنش‌های برشی را در محل تکیه گاه‌های پل به ستون یا اتصال تیراهن فرعی به پل لانه زنبوری تحمل کند. بنابراین برای رفع این عیب اقدام به پر کردن بعضی حفره‌ها با ورق فلزی و جوش می‌کنند. تا اتصال بعدی پل به ستون یا تیر فرعی به پل، به درستی انجام شود.
  • تیرآهن‌های CPE از ضریب اطمینان یا ایمنی کمتری نسبت به سایر مقاطع برخوردارند.
  • خاصیت و استقامت فولاد تیرآهن لانه زنبوری با جوشکاری تغییر می‌کند .
  • یکی دیگر از معایب تیرآهن لانه زنبوری این است که در ساختمان اسکلت فلزی می‌‌توان به صورت پل، فقط در یک دهانه یا به صورت پل ممتد به کار رود.

کلام آخر

در سال‌های اخیر، با توجه به تحقیقات انجام شده بر روی تیر آهن‌های لانه زنبوری، مقاومت بسیار بالای این نوع از تیر آهن‌ها و شکل‌پذیری آسان و مزیت اقتصادی آن نسبت به سایر تیرآهن‌ها مدنظر است. بر این اساس یکی از متداول‌ترین عناصر مورد استفاده در سازه، تیرآهن لانه زنبوری ماست. غالبا در سازه‌های فولادی کاربرد دارند.

در ایران تهیه و تولید تیرآهن‌های لانه زنبوری طبق قوانین از پیش تعیین شده مهندسین سازه، توسط کارگران ماهر و با دست انجام می‌شود. به این فرآیند، فرآیند سوراخکاری فولاد گفته می‌شود. شما نیز اگر قصد خرید تیرآهن‌های لانه زنبوری در انواع مختلف را دارید می‌توانید به آهن118 مراجعه نمایید همچنین می‌توانید با شماره‌گیری 54473_021 با قیمت بسیار مطلوبی این محصول کاربردی را خریداری نمایید.