آهن 118

آهن 118

مرکز اطلاعات و فروش آهن ایران
آهن 118

آهن 118

مرکز اطلاعات و فروش آهن ایران

رابیتس چیست و چه کاربرد هایی دارد ؟

امروزه از سقف های کاذب در طرح ها و شکل های متنوعی در دکوراسیون منازل و ادارات استفاده می شود. سقف های کاذب انواع مختلفی دارند که یکی از آن ها سقف کاذب رابتیس می باشد. رابیتس یکی از محصولات پر کاربرد در ساختمان می باشد که استفاده های گوناگونی از آن می شود. اما شاید شما با این محصول آشنا نباشید و در خصوص اینکه رابیتس چیست اطلاعات کافی در دست نداشته باشید. از این رو ما مقاله ای برای شما عزیزان فراهم کرده ایم تا از طریق مطالب آن با رابتیس و کاربرد های آن در ساختمان آشنا شوید.

رابیتس چیست ؟

در پاسخ به رابیتس چیست می توان گفت: رابیتس ، محصولی است که از توری های فلزی مشبکی طی فرآیند پرسکاری و کشش به دست می آید. ساختار این محصول از ورق گالوانیزه می باشد که سبب استحکام بخشیدن به ساختمان و ضد زنگ بودن این محصول از این ورق استفاده می شود.

رابیتس را برخی افراد به اشتباه راویز تلفظ می کنند. این محصول در واقع یک ورقه فلزی است که طرح ها و شکل های متفاتی را در ان ایجاد کرد و در صنعت ساختمان از آن استفاده می کنند. رابیتس چشمه هایی در اندازه های مختلف دارد که به دلیل توانایی بالای آن ها در جذب انرژی و مستهلک کردن آن، شبکه هایش در سایزها و شکل های گوناگونی ایجاد می شوند. تعداد ستون ها و اندازه ی چشمه های آن در قیمت آن یا به اصطلاح قیمت راویز موثر است. زاویه های بزرگ تر این شبکه ها موجب مقاومت کمتر و زاویه های کوچک تر موجب مقاومت بیشتر می شوند. به همین دلیل باید زاویه و اندازه آن ها را رعایت کرد.

سقف کاذب رابیتس از پرکاربرد ترین انواع سقف کاذب است. سازه ی این سقف عموما از میلگرد و نبشی و رویه آن متشکل از تورهای گالوانیزه این محصول و گچ می باشد. نام سقف کاذب از تورهای گالوانیزه‌ رویه که به آن ها رابیتس می گویند اقتباس گردیده است.

 

سقف کاذب رابیتس

 

کاربرد رابیتس چیست ؟

باتوجه به تنوع طرح و شکل رابیتس یا راویز ، این محصول کاربرد های فراوانی دارد. از کاربرد های رابتیس در ساختمان می توان به استفاده از آن در سقف های کاذب، گچ کاری گچ بری، پوشاندن تیرآهن و آرماتور، پوشاندن بتن سیمانی، ترمیم ترک های ساختمانی و دکوراسیون و نمای آشپزخانه های اپن و ساخت حجم هایی برای نور مخفی دور سالن و ... استفاده می کنند.

·        کاربرد رابیتس در سقف کاذب

از رابتیس به عنوان سقف کاذب نیز استفاده های فراوانی می شود. این محصول به سبب انعطاف پذیری بالایی که دارد با خلاقیت و تنوع بیشتری می توان از آن استفاده کرد. در واقع برای ایجد طرح های زیبا و خاص در سقف ها رابتیس گزینه ی بسیار خوبی می باشد. در سقف های کاذبی که از رابتیس استفاده می شود، نوع 9 و 11 آن را به کار می برند. چرا که این این دو مدل وزن کمتری دارند و به ایمنی و بالا بردن سرعت ساخت کمک خواهند کرد. در استفاده از رابتیس جهت سقف کاذب، اغلب از ملات گچ استفاده می شود، زیرا استفاده از آن مقرون به صرفه می باشد. اما گاهی سبب می شود روند انجام فرآیند، طولانی تر شود. اما به دلیل هزینه کم رابتیس نسبت به دیگر سقف های کاذب است که سبب محبوبیت آن برای سازندگان و مهندسان شده است.

·        کاربرد رابتیس در دیوار ها و پوشش ها

علاوه بر کاربرد رابیتس در سقف کاذب در ساختمان ، از این محصول در دیوار های کاذب نیز بهره می برند. از رابیتس یا راویز می توان برای جلوگیری و یا پوشاندن ترک دیوار ها نیز استفاده کرد. همانطور که گفتیم رابتیس پوشش دهی بالایی دارد و از آن برای پوشش ستون ها و ایجاد ارتباط بین ستون و دیوار استفاده می شود به استحکام و دوام بیشتر سازه کمک می کند.

 

کاربرد رابیتس در ساختمان

 

·        کاربرد رابتیس در نمای بیرونی ساختمان

به دلیل قرار داشتن نمای ساختمان در برابر عوامل خارجی مانند تابش نور آفتاب ، باران، باد و... باید توجه داشت که در نمای آن از مصالحی استفاده کرد که مقاومت بالایی در برابر این عوامل داشته باشند. رابیتس گزینه مناسبی جهت استفاده در نمای ساختمان می باشد. علت این عمر نیز دوام و استحکام بالای این سازه می باشد. از این رو رابتیس با ایجاد سطح های حجم دار، به وجود آوردن طرح های خاص و متفاوت برای نما، طرفداران زیادی دارد. رابتیسی که در نمابی خارجی ساختمان استفاده می شود از نوع 13 می باشد زیرا این نوع از رابتیس قابلیت نگه داری وزن سنگ و شیشه ای که قرار است در نمای بیرونی ساختمان به کار رود را دارد.

·        کاربرد رابتیس در بتن ریزی

بتن ریزی به دلیل نشانه گذاری دقیق آن از مهم ترین و دقیق ترین مراحل ساخت در سازه ها می باشد از این رو در انجام این فرآیند از رابیتس استفاده می شود که از اتلاف وقت و انرژی نیز تا حد زیادی جلوگیری می کند.

کلام آخر

با توجه کاربرد فراوان رابیتس از این محصول امروزه استفاده های زیادی می شود. پس نیاز بود که با رابتیس و کاربرد های به خصوص در صنعت ساختمان سازی بیشتر آشنا شوید و اطلاعاتی را کسب نمایید تا بتوانید به نحوه درستی از این محصول استفاده کرد و به راحتی آن را خریداری نمایید. برای خرید رابیتس می توانید به سایت آهن 118 مراجعه نمایید. این سایت به شما کمک کرده و پیش از خرید شما را از مشاوره رایگان بهره مند می نماید. از این رو سبب می شود خریدی راحت و مطئن داشته باشید. علاوه بر فروش می توانید از کارشناسان متخصصان این مجموعه برای نصب نیز کمک بگیرید تا در هنگام نصب این محصول دچر مشکل نشوید.

انواع سپری و کاربرد آن

سپری یا پروفیل T یکی از مقاطع رایج و پرمصرف در صنعت ساختمان سازی است که معمولا در جهت ساخت درب و پنجره های ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد، البته کاربرد پروفیل سپری محدود به صنعت ساختمان سازی نبوده و بسیار وسیع تر می باشد. سپری پروفیلی است که مقطع آن دو برابر ارتفاع آن بوده و با توجه به به ابعاد آن در صنایع متعدد کاربرد دارد. در این مقاله از آهن 118 قصد داریم به معرفی سپری بپردازیم، انواع پروفیل سپری را به طور کامل توضیح داده و کاربرد سپری در صنایع را شرح دهیم.

سپری به دلیل شکل ظاهری اش به پروفیل T نیز معروف است. تولید این محصول صنعتی به دو صورت فابریک و پرسی انجام می شود.

معرفی سپری 

سپری به دلیل شکل ظاهری اش به پروفیل T نیز معروف است. تولید این محصول صنعتی به دو صورت فابریک و پرسی انجام می شود.

سپری مقطعی با قاعده و ارتفاع متفاوت، جزو پروفیل های پر کاربرد در صنایع محسوب می شود. طول سپری ها باتوجه به نظر مشتری معمولا بین 6 تا 12 متر متغیر می باشد. سپری از لحاظ شکل ظاهری به دو نوع لبه تیز و لبه گرد تقسیم می شود.

سپری

ابعاد سپری

ابعاد سپری ها با توجه به نوع کاربردشان متفاوت می باشد. ضخامت سپری ها معمولا بین 0.9 تا 2.5 میلی متر است. گاها اندازه لبه سپری با دیواره آن یکسان می باشد. نام گذاری سپری بر اساس اندازه لبه سپری صورت می گیرد. برای مثال اگر لبه سپری 200 میلی متر باشد به آن سپری نمره 20 می گویند.

سپری لبه گرد: اندازه سپری لبه گرد بین 30 تا 140 میلی متر در بازار موجود می باشد.

سپری لبه تیز: اندازه سپری لبه تیز بین 20 تا 40 میلی متر در بازار موجود می باشد.

انواع سپری

سپری فابریک یا سپری نورد گرم

نام گذاری این سپری به علت روش تولید آن است. سپری فابریک هم مانند نبشی فابریک می باشد. سپری فابریک را از طریق حرارت در کوره تولید می کنند. به این صورت که شمش فولادی را از طریق کوره حرارت می دهند و بعد از اینکه به درجه مورد نظر رسید با عبور از غلطک های نورد، ضخامت آن کاسته می شود و به ضخامت مورد نظر رسیده و در نهایت در ابعاد مورد نظر برش داده می شود.

سپری پرسی یا سپری نورد سرد

سپری پرسی نیز به علت روش تولید آن این گونه نام گذاری شده است. در روش پرسی، تیرآهن از وسط نصف شده و به دو سپری تبدیل می شود. این روش تولید سپری رایج نیست و معمولا برای تولید سپری از روش نورد گرم استفاده می کنند چراکه هم صرفه اقتصادی بیشتری داشته و هم از لحاظ تکنولوژی پیشرفته تر می باشد.

کاربرد سپری در صنایع

کاربرد سپری

کاربرد سپری بسیار متنوع است و علاوه بر صنعت ساختمان سازی در سایر صنایع نیز پر مصرف می باشد در ادامه تعدادی از کاربرد های سپری را به اختصار شرح داده ایم.

سقف های نورگذر و نورگیری زیرزمین

برای بعضی از فضاهایی که به علت کاربردشان باید نور را عبور بدهند، هم چنین فضاهایی که نمای شیشه ای دارند، استفاده از سپری می تواند بسیار کاربردی باشد. مثل گلخانه ها، پاسیوها و یا زیرزمین. از سپری در اسکلت گلخانه ها و سقف های نورگذر استفاده می شود.

نماکاری خشک ساختمان

در نمای خشک که از ملات و سیمان استفاده نمی شود و سازه از طریق پیچ و مهره کرده وصل می شود، از سپری به کمک انواع پروفیل ها از جمله سپری، سازه بنا می شود.

کلاف بندی وال پست

در ساختمان سازی علی الخصوص در مناطق زلزله خیز، اجرای قوانین و آیین نامه های مربوطه باید رعایت شود. با توجه به آیین نامه 2800 که در خصوص مقاوم سازی ساختمان است، دیوارها باید در ارتفاع و طول توسط کلاف های فولادی و یا بتنی مهار شوند. به دلیل اینکه کلاف های بتنی در روند اجرای پروژه خلل ایجاد می کنند و موجب کند شدن سرعت کار می شوند، استفاده از پروفیل سپری می تواند گزینه مناسبی به عنوان جایگزین باشد.

سقف کاذب باربر

استفاده از سپری در سقف های کاذب باربر نیز متداول است. به علت دارا بودن مقاومت خمشی و هم چنین افزایش مقاومت و پایداری سازه، از سپری استفاده می شود.

از سپری در ساخت سازه های فلزی، در صنعت راه سازی برای اتصال پل به ستون، صنعت سد سازی، تقویت بتن برای فونداسیون و ساخت ستون و خرپا استفاده می شود.

جمع‌‎‎بندی

با توجه به مطالب گفته شده به کاربرد وسیع سپری در صنایع متعدد پی بردیم. هرچند مواردی که در بالا ذکر شد تنها بخشی از کاربردهای سپری در صنایع است. این محصول فلزی نقشی اساسی در صنعت ساختمان سازی ایفا می کند و یکی از شالوده های اصلی در این صنعت محسوب می شود.

در این مقاله قصد داشتیم به معرفی سپری بپردازیم، انواع سپری و کاربرد سپری در صنایع را به طور کامل توضیح دهیم. امیدواریم توانسته باشیم با ایجاد آگاهی بیشتر از انواع سپری در خرید دقیق و هوشمندانه تر شما تاثیر گذار باشیم. چرا که آگاهی بیشتر از یک محصول می تواند خطاهای احتمالی در خرید را کاهش دهد و در هزینه و زمان شما صرفه جویی کند. شما می توانید برای آگاهی از قیمت سپری و دریافت اطلاعات بیشتر با همکاران ما در آهن 118 در ارتباط باشید.

پروفیل قوطی چیست و روش تولید آن

پروفیل ها تقریبا همه جوره در همه جا حضور دارند. این مصالح ساختمانی در اشکال مختلفی تولید می شوند که هر کدام از انواع آن کاربرد های متفاوتی دارند. مهندسان و کارشناسان ساختمانی باید با این مصالح ساختمانی از جمله پروفیل آشنایی کامل داشته و از فرآیند تولید آن آگاهی کامل داشته باشند تا بتوانند به درستی از آن استفاده کنند تا ساختمان از نظر امنیت و استحکام کاملا مقاوم ساخته شود. شاید نام پروفیل تا کنون به گوشتان نخورده باشد و ندانید پروفیل قوطی  چیست ، اما می توان گفت مطمئنا این محصول را دست کم یک بار دیده اید. برای آشنایی با روش تولید و نحوه ساخت پروفیل قوطی در این مقاله ما را همراهی کنید.

پروفیل قوطی چیست ؟

پروفیل قوطی یک محصول ساختمانی می باشد که مقطع آن بسته اما توخالی می باشد. این نوع پروفیل در اشکال مختلفی از جمله مربع مستطیل و دایره تولید می شود که هر کدام از آن ها کاربرد های مخصوصی دارند.

در واقع پروفیل قوطی ظاهری شبیه به جعبه دارد که سطح مقطع آن ثابت اما طول آن متغیر می باشد. جنس این محصولی قوطی مانند معولا از فلز آهن می باشد، اما گاها در جنس های مختلفی از جمله استیل و آلومینیوم نیز تولید می شود که این نوع از ای پروفیل نیز می توانند کاربرد های فراوانی در صنعت ساختمان سازی داشته باشند.


تولید پروفیل قوطی

دلیل تنوع زیاد در پروفیل قوطی را می توان به مقاومت بالا، کیفیت سطحی و جوش پذیری خوب و در عین حال فرم و شکل پذیری مناسب این محصول نسبت داد.

روش نام گذاری پروفیل قوطی بر اساس مقاطع آن می باشد. به گونه ای که ابتدا طول و عرض آن و سپس ضخامت آن ذکر می شود. اما در خصوص وزن این محصول باید گفت که وزن آن به ضخامتی که دارد بسیار مرتبط و وابسته است. هر چقدر که صخامت قوطی بیشتر باشد وزن آن نیز بیشتر می شود. و در نهایت هر چه وزن بیشتر باشد هزینه آن نیز بیشتر می شود. اما نکته ای که وجود دارد این است که، قیمت قوطی پروفیل در مقایسه با سایر موارد همچون قیمت میلگرد و تیرآهن از هزینه کمتری برخوردار می باشد.

روش تولید و نحوه ساخت پروفیل قوطی

برای تولید این محصول باید از ورق های شیمیایی خاصی استفاده کرد. اصولا در ترکیب ورق های این محصول سیلیس، کربن، گوگرد، فسفر و منگنز وجود دارد. ورق مصرفی باید از خواص مکانیکی مناسبی برخوردار باشد تا در هنگام تولید برای سازنده و در نهایت برای مصرف کننده مشکلی ایجاد نکند. این ورق ها را در دستگاهی که کار برش ورق ها را انجام می دهد، قرار می دهند. لازم به ذکر است که ورق ها به صورت کلاف می باشند و پس از قرار گرفتن در دستگاه برش که در حالت اتومات یا غیر اتومات قرار دارد به شکل نوارهایی با عرض مشخص تبدیل می شوند. پس از اتمام این مرحله نوارها با قرار گرفتن در در غلتک ها و دستگاه های مختلف به یک جعبه تبدیل می شوند. پس از آن با دستگاهی که شبیه گیوتین است و تیغ برنده و سنگینی دارد طول این محصول را مشخص می کنند.

اما اگر بخواهیم روش تولید و نحوه ساخت پروفیل قوطی را به طور کامل شرح دهیم، باید گفت که تولید این محصول به دو روش مستقیم و غیر مستقیم انجام می شود. این دو روش نیز به سه طریق نورد گرم، نورد سرد و ترکیب نورد گرم و سرد انجام می شوند. بیشتر پروفیل های قوطی از طریق نورد گرم تولید می شوند. اما پروفیل هایی که جنبه تزئینی و ساختمانی دارد را از طریق نورد سرد تهیه می کنند. روش انتخابی برای ساخت پروفیل بستگی به امکانات ماشین از نظر طراحی دارد.

·        روش مستقیم تولید پروفیل قوطی چیست ؟

در روش مستقیم، نوار از بین قالب های ثابت بالا و قال های متحرک پایین عبور می کند و با توجه به تعاریفی که دستگاه توسط طراح شده است، زوایای آن تعیین می گردد و به تدریج شکل می گیرد. پس از آن طی جوش خوردن طی جوش خوردن دو لبه ورق توسط جوش های فرکانسی، شکل پروفیل کامل می شود.

پروفیلی که از به روش مستقیم تولید خواهد شد، دارای کیفیتی بالا می باشد و از زاویه های تیز، ابعاد دقیق و انحنای سطحی کمی برخوردار می باشد. نکته ای که در این روش کمی اذیت کننده خواهد بود سرعت تولید و راندمان پایین محصول می باشد.


نحوه ساخت پروفیل قوطی

·        روش غیر مستقیم تولید پروفیل قوطی چیست ؟

در این روش پروفیل ابتدا در دستگاه اصلی نورد طبق مراحل فوق و به روش خم کردن به پروفیلی به شکل لوله تبدیل می گردد. در این روش نیز مانند روش مستقیم با جوش خوردن دو لبه در مرحله سایزینگ، در اثر فشار هایی که چند جهت به آن وارد می شود؛ این لوله به اشکال مختلف تبدیل می شود و یا شکل آن تکمیل می گردد و محصول نهایی تولید و پس از برش، آن را بسته بندی و به بازار عرضه می کنند.

در روش غیر مستقیم، به دلیل دارا بودن شکل منحنی و عدم وجود لبه های تیز محصول نهایی ، امکان شکستن آن کاهش پیدا می کند. اما از نظر کیفیت، انداز? اضلاع و خط جوش و انحنای سطحی با دقت پایین تر نسبت به روش مستقیم خواهد بود.

کلام آخر

با توجه به این مقاله که در خصوص تولید و نحوه ساخت پروفیل قوطی با روش های متفاوت بود، اکنون که آشنایی مختصری با پروفیل قوطی پیدا کردید و اطلاعاتی در خصوص این محصول ساختمانی و صنعتی کشف کردید می توانید آن را در صنایع گوناگون استفاده کرده و از کاربرد های آن مطلع شوید. برای خرید پروفیل قوطی نیز می توانید به سایت آهن 118 مرجعه کرده و پس از استعلام قیمت این محصول آن را در سایز و ابعاد دلخواه سفارش دهید. همچنین می توانید برای خرید به شماره 54473_021 تماس حاصل فرمایید.

لوله صنعتی چیست و روش تولید آن چگونه است ؟

لوله ها در زندگی روزه مره ما نقش فراوانی دارند له گونه ای که در هر لحظه به اطراف خود نگاه کنیم یکی از انواع لوله ها با جنس متفاوت را مشاهده خواهیم کرد. اما شاید با خیلی از انواع این لوله های صنعتی آشنایی نداشته باشیم و ندانیم کاربرد آن ها چیست ؛ فروشگاه اینترنتی آهن 118 با فروش انواع لوله های فلزی و فولادی به کسب و کار صنایع مختلف کمک می کند، از این رو شما می توانید برای شناخت انواع این لوله ها به خصوص لوله صنعتی که دارای کاربرد فراوانی می باشد به سایت آهن 118 مراجعه کنید. در این مقاله نیز ما قصد داریم در خصوص معرفی لوله صنعتی، روش تولید آن و نحوه ساخت این لوله برای شما عزیزان مطلب مفیدی را ارائه دهیم.

 

معرفی لوله صنعتی


لوله صنعتی چیست ؟

در خصوص معرفی لوله صنعتی باید گفت: دسته بزرگی از لوله ها می باشد که در جنس ها و اندازه های مختلف، با قطر های متفاوت تولید می شود و در صنایع مختلفی از آن استفاده های گوناگونی می شود. در واقع لوله صنعتی جز جدا نشدنی از صنعت به شمار می رود و در صنایعی مانند صنایع پتروشیمی، صنعت نفت، ماشین سازی، صنعت گاز و دیگر صنایع این چنینی کاربرد دارد که همواره بخش وسیعی از سیالات توسط این محصول صنعتی به پروژه های بزرگ و کوچک انتقال می یابد.

لوله های صنعتی تولید شده در کارخانه های مختلف از استاندارد های خاصی برخوردار می باشند که همین ویژگی آن ها سبب شده در اندازه ها و شکل های مختلفی تولید شوند. ناگفته نماند که شکل و اندازه لوله های صنعتی بستگی به صنایعی دارد که قرار است در آن جا مورد استفاده قرار گیرند.

لوله های صنعتی اغلب از جنس فولاد می باشند، به همین دلیل از ویژگی هایی مانند، مقاومت در برابر خوردگی، قابلیت برش و اتصال برخوردار می باشند. ضخامت این لوله به دلیل استفاده از آن ها در صنایع سنگین، نسبت به سایر لوله ها بیشتر می باشد. از این رو به آن ها لوله گوشتدار نیز گفته می شود.

به طور کلی لوله صنعتی به صورت درز دار و بدون در در بازار موجود می باشد که هر کدام از این دسته بندی در انواع گوناگونی وجود دارد و به روش های متفاوتی تولید می شوند که در ادامه نحوه ساخت آن ها را برای شما شرح خواهیم داد.

روش تولید و نحوه ساخت لوله صنعتی

لوله صنعتی در کشور ما به صورت کاملا پیشرفته ای از طریق ورق سیاه و بر اساس استاندارد خاصی، تولید می شود و علاوه بر تامین نیاز داخلی به دلیل کیفیت بالا به کشور های همسایه و دیگر کشورها نیز معرفی و صادر می شود.

لوله های صنعتی همانطور که گفتیم به دو دسته کلی لوله صنعتی درزدار و بدون درز تقسیم می شوند. نحوه ساخت هر کدام از این لوله ها مراحل خود را دارد در مطالب زیر از روش تولید هر کدام از این لوله ها می توانید اطلاعاتی کسب کنید.

 

نحوه ساخت لوله صنعتی

روش تولید لوله صنعتی درزدار چیست ؟

در تولید لوله های صنعتی درزدار، ابتدا ورق های مورد نظر را در ضخامت های مختلف برش می دهند و مطابق با سایز لوله ورق ها را به وسیله غلطک به شکل گرد در می آورند. درز هایی در ورق ها ایجاد می شود که این درز و فاصله ها را از طریق جوشکاری به هم جوش می دهند. برای اطمینان حاصل کردن از عدم مشکل در لوله، پس از انجام تمام مراحل ذکر شده، روی آن آزمایش ها و تست هایی انجام می گیرد تا مطابق با استاندارد هایی که برای تولید لوله صنعتی لازم است، ساخته شده باشد. به عنوان مثال اگر در مراحل تولید لوله مانند جوشکاری اشتباهی صورت گرفته باشد، با تست کردن آن متوجه آن اشتباه خواهند شد و با اقدامات لازم از آن جلوگیری خواهند کرد. پس از انجام تمام مراحل تکمیلی لوله صنعتی درزدار آماده استفاده در صنایع مختلف خواهد شد.

روش تولید لوله صنعتی بدون درز چیست ؟

نحوه ساخت لوله صنعتی بدون درز توسط قالب های به خصوصی انجام می گیرد. در این روش، ابتدا شمش های فولادی را که برای تولید لوله صنعتی از آن استفاده می کنند بر اساس سفاش مورد نظر برش می دهند. سپس شمش های فولادی را داخل کوره های به اسم کوره های قوسی می ریزند. ریختن این شمش ها در کوره به این دلیل است که آن ها تحت حرارت و گرما قرار گیرند تا کاملا سرخ شوند. با سرخ شدن فولاد، آن ها آماده عمل سوراخکاری می شوند، زیرا تحت حرارت، به اندازه کافی نرم و انعطاف پذیر شده اند. پس از انجام این مراحل فولاد را گرد کرده و وارد مرحله بعد یعنی شلیک سمبه ای می شود.

شلیک سمبه ای، مرحله ای است که در آن فولاد را به طول 12 متر در میاورند. با انجام این عملیات امکان تاب گرفتن لوله وجود دارد، از این رو برای حل این مشکل لوله را صاف و یکنواخت کرده و سمبه ای که داخل فولاد شلیک شده بود را از آن خارج کرده و تولید لوله به مرحله بعد می رود. این مرحله، مرحله ای است که فولاد را سرد کرده تا بتوانند مطابق با نیاز مشتری و مصرف کننده آن را برش دهند. این برش ها معمولا در ادنازه ای 6 متری می باشد. در مرحله آخر تولید لوله صنعتی نیز، آن را تست می کنند تا هنگام استفاده از ان با مشکل خاصی مواجه نشوند و پس از آن نیز با تسمه آن را محکم می بندند و آماده بارگیری می کنند.

کلام آخر

با توجه به مطالب گفته شده در خصوص معرفی لوله صنعتی و تولید آن، تا حد زیادی با این لوله و چگونگی تولید آن آشنا شدید. اکنون با آگاهی از ساختار این لوله و کاربرد هایی که دارد می توانید با در دست داشتن اطلاعات کاملی، اقدام به خرید آن کنید. برای خرید نیز می توانید از فروشگاه آهن 118 کمک بگیرید، ابتدا لیست قیمت آن را مشاهده کرده و سپس سفارش خود را ثبت نمایید.

مجموعه آهن 118 می تواند در فروش انواع محصولات فولادی و فلزی مانند تیرآهن ، میلگرد ، لوله داربستی ، رابیتس و ..  که در صنایع مختلفی مانند ساختمان سازی کاربرد های فراوان دارند، به شما کمک کند. فقط کافیست با شماره 54473_021 با کارشناسان فروش این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

تیرآهن چیست و روش تولید و ساخت آن چگونه است ؟

از گذشته تا به حال همواره فلزات دارای نقش مهمی در صنعت و به ویژه ساختمان سازی بوده اند. از فلزات محصولات زیادی تولید می شوند که هر کدام دارای کاربرد، روش تولید، انواع مختلف و خصوصیات خاص خود هستند. امروز قصد داریم یکی از محصولات مهم برگرفته از فلزات را به شما معرفی کنیم. قطعا با شنیدن اسم تیرآهن ، ساختمان های مختلف در ذهن شما تداعی می گردد اما سوالی که مطرح می شود این است که کاربرد اصلی تیرآهن چیست و یا چگونه تولید می شود ؟ تیرآهن جز مهم ترین اجزای ساخت و ساز بوده که روش تولید آن مشابه روش تولید تمامی محصولات فلزی است. با ما همراه باشید تا با این محصول پرکاربرد و روش تولید آن بیشتر آشنا شوید.

تیرآهن چیست ؟

در پاسخ به سوال تیرآهن چیست ، می توان گفت: تیرآهن پروفیلی متشکل از آلیاژهای مختلف فولادی است که سطح مقطعی H و I شکل دارد. در ساختمان سازی محصولی پرکاربرد بوده که بدون استفاده از این پروفیل ، اسکلت بندی ساختمان ها امری غیر ممکن است. در واقع نقش اصلی تیرآهن در ساختمان تحمل کردن تنش های ناشی از نیروی برشی و لنگر خمشی است. تیرآهن بهترین گزینه برای طراحی ستون، خرپا و تیرها به شمار می رود. پروفیل تیرآهن در بر دارنده دوبخش بال و جان بوده که به قسمت اصلی تیرآهن ، جان و به لبه ها و کناره های آن بال گفته می شود. با توجه به استفاده زیاد از تیرآهن در ساختمان ، قیمت آن یکی از عوامل تاثیر گذار در قیمت نهایی ساختمان است.


تیرآهن چیست

روش تولید تیرآهن و مراحل ساخت آن

روش تولید محصولات فلزی تقریبا مشابه یکدیگر است. یکی از رایج ترین روش های تولید محصولات فلزی ، نورد گرم است. تیرآهن نیز زیر مجموعه محصولات فلزی است ، پس تولید آن به روش نورد گرم می باشد.

در این روش، فلزات در تحت تاثیر دمای بالا قرار گرفته و از مابین غلتک های مختلف رد می شوند. سپس فشار ناشی از غلتک ها در نهایت به تولید تیرآهن می انجامد. یکی از روش های متدوال تولید تیرآهن به این صورت است که فولاد خام در کوره ای مجدد گرم شده و در کارخانه ها و توسط دستگاه های نورد به صورت باریک در می آید. نهایتا تیرآهن با کاهش لبه ها و ضخامت باله در نورد های اصلی، و عرض لبه با اندازه گیری توسط غلتک های افقی، روند تولید به سرانجام می رسد. و به این ترتیب ابعاد داخل تیرآهن به صورت اجتناب ناپذیری ثابت می گردند.

هنگام تولید محصولاتی با ارتفاع داخلی و عرض باله، باید نورد های افقی با نورد های لبه تغییر کنند. در روند تولید تیرآهن ، به دلیل تنش های داخلی و اختلاف دما در قسمت ناشی از تغییرات انتقال دما در حین نورد، سبب می گردد تا هنگام کشش خمیدگی تیرآهن به وجود آید.

به دلیل نیاز های مختلف ساختمان ، مهندسان روشی را در نظر گرفتند که طی آن، محصولاتی با عرض مختلف تولید شوند به طوری که در این روند، مرحله ارتفاع مختلف جان و عرض باله با قرار گرفتن در فرآیند نورد، محصولاتی با عرض و بال های مختلف به دست می آید.


برش تیرآهن

روش تولید تیرآهن

تیرآهن ها در سایز و ابعاد متفاوت و برندهای مختلف تولید شده و قیمت آن نیز به همین امر وابسته است. با درنظر گرفتن نیاز مصرف کننده ، ابعاد تیرآهن تولید شده متغیر بوده و در سایزهای 10،12،14،16،18،20،22،24،27،30 تولید می گردد. برش تیرآهن به دو روش برنول و کوپال انجام می شود. در روش برنول، توسط لوله برنول شعله بنفشی از اکسیژن و گاز استیلن منتشر و تولید می شود. اما در روش کوپال توسط دستگاه سنگین در امتداد خط منکسر برش داده می شود که به برش گیوتین معروف است.

تنظیم ارتفاع جان تیرآهن

همانطور که گفته شد قسمت میانی تیرآهن، جان نامیده می شود. در نظر گرفتن دمای محیط، تکنولوژی، کشش جان نورد و جان محصول برای اینکه بدون عوض کردن نوردها و غلتک، قصد تغییر میزان ارتفاع تیرآهن را داشته باشیم، الزامی است. نورد مورب در ارتفاع جان، اثر گذار بوده و در محدوده ای بزرگ با یک عبور، قابل تنظیم است. در صورتی که خطوط مرکزی چهار نورد سمت راست، چپ، بالا و پایین نصب شدند، جهت نورد به شکل زاویه A و  L در آمده که فرآیندی خاصی برای فراهم کردن شکل پذیری تیرآهن محسوب می شود. احتمال اینکه در این فرآیند شکل گیری نورد ، ضخامت بال و جان تیرآهن اعمال نشود وجود دارد. ممکن است غلتک های نورد با یک باله تماس حاصل کرده و کل جان تیرآهن در جهت عرض بلندتر شود. این دو فرآیند سبب می شود تا جان داخلی تیرآهن گسترش پیدا کند.

کلام آخر

همان طور که در بخش تیرآهن چیست مطالعه کردید، تیرآهن مسئولیت بسیار مهمی را در ساختمان سازی به عهده دارد. هر سازه ای برای داشتن استحکام و پایه به قطعه ای نیاز دارد، تیرآهن نیز اساس کار ساخت و ساز و اسکلت بندی را بر عهده دارد. روش تولید و مراحل ساخت تیرآهن به روش نورد گرم بوده که به طور کلی و جزئی در مورد آن برای شما صحبت کردیم. آهن 118 با تجربه ای چشم گیر در زمینه قطعات فلزی ، قادر است تا به شما خدماتی از قبیل مشاوره و راهنمایی، همچنین معرفی و تهیه بهترین محصولات فلزی از جمله پروفیل ، میلگرد ، لوله ، ورق و... را به شما ارائه دهد. به ما اعتماد کنید و به سایت آهن 118 سر بزنید یا جهت ارتباط با ما می توانید با شماره 54473_021 تماس حاصل فرمایید.