آهن 118

آهن 118

مرکز اطلاعات و فروش آهن ایران
آهن 118

آهن 118

مرکز اطلاعات و فروش آهن ایران

تفاوت میلگرد ساده و آجدار


میلگرد که یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد است به دو دسته میلگرد ساده و میلگرد آجدار تقسیم می‌‎شود. هر کدام از این میلگردها دارای ویژگی‌ها و کاربردهای خاصی هستند. کاربرد اصلی آن‌ها نیز ایجاد مقاومت در برابر نیروهای کششی در بتن است. در ادامه در مورد تفاوت میلگرد ساده و میلگرد آجدار توضیح مختصری دادیم.

میلگرد ساده چیست؟

به میلگردهایی که دارای سطحی صاف هستند و برآمدگی روی سطح خود ندارند میلگرد ساده گفته می‌شود. از میلگرد ساده معمولا برای کارهای صنعتی استفاده می‌شود.

میلگرد آجدار چیست؟

میلگردهایی که روی سطح خود دارای برآمدگی‌هایی به نام آج هستند میلگرد آجدار نام دارند. از این میلگرد به منظور ساختمان‌سازی استفاده می‌شود.

مقایسه میلگرد ساده و آجدار

·        میلگرد ساده و آجدار از نظر وزن و سایز با یکدیگر متفاوت هستند. میلگردهای آجدار معمولا از سایز 5.5 تا 40   میلی‌متر تولید می شوند. میلگردهای ساده یا کلاف‌های ساده از سایز 5.5 تا 20 میلی‌متر ساخته می شوند.

·     مواد تشکیل‌دهنده این میلگردها متفاوت است.

·     نظر خواص مکانیکی با هم متفاوت هستند.

·     شکل ظاهری آن ها نیز با هم فرق دارد.

به طور کلی برای خرید انواع میلگرد لازم است با مشخصات آن ها آشنا شوید. میلگرد ساده و آجدار در صنایع مختلفی استفاده می‌شوند. از هر دوی آن ها در صنعت ساختمان‌سازی و صنایع مختلف استفاده می‌شود. 

کاربرد ورق گالوانیزه و معایب و مزایای آن

یکی از پرمصرف‌ترین ورق‌های فولادی، ورق گالوانیزه است. این ورق به دو صورت گالوانیزه سرد و گرم تولید و به بازار عرضه می‌شود. این ورق دارای مزایای زیادی است به همین دلیل کاربرد زیادی دارد. در این بخش به بررسی برخی از کاربردهای ورق گالوانیزه پرداخته‌ایم:

·        از این ورق در ساخت لوازم خانگی گرمایشی و سرمایشی، تولید ماشین لباسشویی، یخچال و... استفاده می‌شود.

·        در صنعت برق از ورق گالوانیزه به منظور کاندوئیت‌های سیم‌کشی و تهیه و تولید برخی قطعات پوششی استفاده می‌شود.

·        در صنعت خودروسازی به منظور تولید بدنه از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود. این ورق در برابر زنگ‌زدگی مقاومت بالایی دارد.

·        در صنعت ساختمان نیز به طور رایج از این ورق استفاده می شود. به طوری که کاربرد این ورق نسبت به ورق روغنی، ورق سیاه، ورق رنگی و دیگر ورق‌ها بیشتر است.

·        در ساخت نرده، دودکش، راه های صنعتی، نردبان و پله و.... از این ورق استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از ورق گالوانیزه

·        مقرون به صرفه بودن

·        هزینه کمتر نسبت به سایر مقاطع فولادی

·        دارای استحکام و دوام بالا به ویژه در برابر خوردگی

·        محافظ در برابر آسیب های محیطی

·        بازرسی و نظارت آسان

به طور کلی استفاده از این ورق در صنعت ساخت‌وساز، خودروسازی و صنایع گوناگون به ویژه تولید لوازم خانگی، بسیار رایج است. همچنین نسبت به سایر ورق ها کاربرد بیشتری دارد.