آهن 118

آهن 118

مرکز اطلاعات و فروش آهن ایران
آهن 118

آهن 118

مرکز اطلاعات و فروش آهن ایران

چند تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه ( ورق سفید )

ورق سیاه و ورق گالوانیزه جز پرکاربردترین ورق‌های فولادی موجود در بازار ایران و جهان هستند. اما آیا ویژگی‌های این دو ورق را می‌دانید؟ تا به حال فکر کرده‌اید که کدام ورق برای شما مناسب‌تر است و یا هر کدام از این دو ورق چه مزایا و معایبی دارند؟ عدم اطلاع از ویژگی‌های این دو ورق فولادی و کاربردهایی که در صنعت دارند، منجر به انتخاب نادرست مقطع مورد نیاز می‌شود. ورق سیاه و گالوانیزه ( ورق سفید ) علی‌رغم وجوه مشترکی که با هم دارند، تفاوت های عمده‌ای نیز با یکدیگر دارند که لازم است شما به عنوان یک خریدار یا مصرف‌کننده با این تفاوت ها آشنا باشید. ما در ادامه مطالبی را در خصوص مقایسه ورق گالوانیزه یا سفید و ورق سیاه به شما ارائه خواهیم کرد.

ورق سیاه و ویژگی‌های آن

ورق سیاه به دلیل نحوه تولید آن به ورق نورد گرم نیز معروف است. این ورق مقاومت بالایی در برابر ضربات و فشارهای احتمالی دارد و در برابر آسیب‌های جابه‌جایی یا انتقال، ایمن است. ناگفته نماند که یکی از مزایای خوب ورق‌های سیاه، انعطاف‌پذیری بالای آن‌ها است.

ورق سیاه به صورت رول و شیت و در ضخامت‌های کم‌تر از 15 میلی‌متر در بازار عرضه می‌شود. لازم به‌ذکر است که این ور‌ق‌ها از جهت ضخامت، طول، عرض و وزن، بسیار متنوع هستند.

کاربرد ورق سیاه

  • استفاده در گاردریل‌ها و تجهیزات ترافیکی
  • صنعت اسکلت‌سازی
  • ساخت سوله
  • سدسازی، مخزن‌سازی و پتروشیمی
  • کشتی‌سازی، خودروسازی
  • تولید پروفیل‌های ساختمانی باز یا بسته؛ پروفیل قوطی، پروفیل Z، پروفیل درب و پنجره

ورق گالوانیزه و ویژگی‌های آن

چند تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه ( ورق سفید )

ورق گالوانیزه درواقع نوعی ورق فولادی به رنگ سفید است که البته به وسیله تکنولوژی صنعتی خاصی به نام گالوانیزاسیون به صورت سفید درآمده است. در فرآیند گالوانیزاسیون پوششی از فلز "روی" سطح این ورق را می‌پوشاند از این رو ورق گالوانیزه مقاومت به خوردگی و اکسیدانسیون بالایی دارد. میزان مقاومت به خوردگی این ورق سفید با میزان روی به کار رفته در پوشش آن رابطه مستقیمی دارد. دوام و طول عمر بالا از ویژگی‌های بارز این ورق است، به گونه‌ای که شکستگی پوشش رویی آن نیز موجب از بین رفتن این خاصیت نمی‌شود.

کاربرد ورق گالوانیزه

  • ساخت لوازم خانگی مانند: یخچال، کولر، کانال تهویه
  • صنعت برق جهت سیم‌کشی
  • صنایع الکترونیک برای تهیه قطعات پوششی
  • صنایع خودروسازی برای ساخت درب قطعات
  • تولید رابیتس گالوانیزه
  • ساختمان‌سازی

تفاوت ورق گالوانیزه و ورق سیاه

·        تفاوت در مشخصات ظاهری و فنی

یکی از تفاوت‌های بارز ورق های گالوانیزه یا سفید با ورق های سیاه، ظاهر متفاوت این دو ورق است. ورق‌های سیاه ظاهری مات و خشن دارند، درحالی که ظاهر ورق‌های گالوانیزه، صیقلی و شفاف است.

·        تفاوت کاربرد ورق سیاه و گالوانیزه

در خصوص مقایسه کاربرد ورق گالوانیزه و ورق سیاه می‎توان گفت ورق سیاه در صنایع بزرگی استفاده می‌شود و این درحالی است که حوزه‌هایی با ظرافت بیش‌تر، نیازمند استفاده از ورق گالوانیزه هستند. به عبارت دیگر مصرف‌کنندگان ورق سیاه کسانی هستند که می‌خواهند ورقی که خریداری می‌کنند، از استحکام و خواص مکانیکی مطلوبی برخوردار باشد و ظاهر ورق اهمیتی برایشان ندارد.

در محیط‌های مستعد خوردگی، استفاده از ورق گالوانیزه توصیه می‌شود. این ورق‌ها طول عمر بالاتری داشته و نیازهای صنعت و محیط‌های در معرض خوردگی را برطرف می‎کنند. علاوه بر این ورق گالوانیزه، خود پایه تولید ورق رنگی است. ورق فولادی پوشش‌دار رنگی علاوه بر زیبایی ظاهری بیش‌تر، مقاومت بالا‌تری در برابر اکسیداسیون خواهند داشت.

·        تفاوت استحکام ورق سیاه و گالوانیزه

یکی از ویژگی‌های ورق سیاه استحکام کششی بالای آن است. استحکام کششی ورق سیاه 47 کیلوگرم بر میلی‌متر مربع و استحکام خمشی 31 کیلوگرم بر میلی‌متر مربع است. این ویژگی ورق سیاه آن را در برابر نیروهای قوی قابل اعتماد می‌کند.

ورق گالوانیزه دارای استحکام خمشی استاندارد 48 تا 56 کیلوگرم بر میلی‌متر مربع است و استحکام کششی استاندارد 52 تا 61 کیلوگرم بر میلی‌متر مربع است.

چند تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه ( ورق سفید )

·        تفاوت کیفیت ورق سیاه و گالوانیزه

ورق گالوانیزه و ورق سیاه در مقایسه با یکدیگر دارای کیفیت خوب هستند و نسبت به کاربردی که دارند، ویژگی مخصوصی را از خود نشان می‌دهند. فرآیند نورد گرم که در تولید ورق سیاه به کار برده می‌شود از دستگاه‌ها و روش‌های تولیدی بسیار تکامل یافته برخوردار است؛ در نتیجه محصول مرغوبیت خوبی دارد. ورق سفید که از محصولات نورد سرد است پوشش سطحی آن کیفیت بالایی دارد. صافی سطح و یکنواختی آن به نسبت ورق سیاه بالاتر می‌باشد.

·        تفاوت ابعاد ورق سیاه و گالوانیزه

از نظر ابعادی ورق های سیاه در مقایسه با ورق گالوانیزه در ابعاد متنوع‌تری تولید می‌شوند. در نتیجه در بازار انواع مختلفی از ورق‌های سیاه با ابعاد متفاوت را می‌توان مشاهده کرد. در صورتی که ورق‌های گالوانیزه با ابعاد محدودی در بازار موجود هستند.

ضخامت ورق سیاه 1.5 الی 15 میلی‌متر است. هم‌چنین ورق سیاه بیش‌تر از 15 میلی‌متر، تنها به صورت شیت تولید می‌شود.

·        تفاوت وزن ورق سیاه و گالوانیزه

وزن ورق سیاه حدودا بین 12 تا 36 کیلوگرم بر مترمربع و هم‌چنین وزن ورق گالوانیزه بر اساس ضخامت آن حدود 3 تا 34 کیلوگرم بر مترمربع است. وزن ورق گالوانیزه در مقایسه با ورق سیاه نسبتا کمتر است چون لایه روی، وزن حجمی کم‌تری نسبت به آهن دارد.

به عنوان مثال ورق سیاه با طول 2 متر و عرض 1 متر و با ضخامت 2 میلی‌متر از وزن 32 کیلوگرم برخوردار است؛ اما وزن ورق گالوانیزه با همین مشخصات حدود 31.50 کیلوگرم است.

·        تفاوت در قیمت ورق سیاه و گالوانیزه

یکی از تفاوت های ورق گالوانیزه و سیاه ، قیمت ارزان ورق سیاه نسبت به ورق سفید است. ورق گالوانیزه به دلیل مقاومت بسیار بالایی که دارد، دارای کاربردهای زیادی در مصارف مختلف ساختمانی و صنعتی است. به همین دلیل ورق گالوانیزه بسیار گران‌تر از ورق سیاه است. در مواردی که هیچ اولویت خاصی در انتخاب این دو نوع ورق، پیش روی افراد نباشد ، معمولا ورق سیاه را به دلیل قیمت پایینی که دارد خریداری می‌کنند.

دلیل ارزان‌تر بودن ورق سیاه نسبت به ورق گالوانیزه نیز مربوط به مراحل تولید آن‌ها می‌شود. چرا که جهت تولید ورق گالوانیزه مراحل متعددی طی می‌شود تا این ورق ساخته شود.

کلام آخر

در مقاله فوق در ابتدا تعاریفی کلی از ورق گالوانیزه و ورق سیاه ارائه دادیم و سپس به ویژگی‌ها و مقایسه هر یک پرداختیم. ورق سیاه چه از نظر ظاهر و چه از نظر کاربری و ویژگی‌های شیمیایی با ورق سفید یا همان گالوانیزه متفاوت است و شما باید این تفاوت‌ها را بدانید تا به درک درست‌تری از ماهیت هر یک دست پیدا کنید.

برای خرید هر یک از این ورق‌ها و کسب اطلاعات بیش‌تر می‌توانید با کارشناسان آهن 118 در ارتباط بوده و از مشاوره رایگان این مجموعه بهره‌مند شوید. این ورق‌ها در ابعاد و ضخامت‌های مختلف به همراه ورق‌های فولادی دیگر هم‌چون ورق روغنی، ورق استیل و... عرضه می‌شوند. جهت استعلام قیمت و ثبت سفارش می‌توانید با شماره 54473_021 تماس حاصل فرمایید.

تفاوت پروفیل زد ( Z ) و پروفیل آبرو و کاربرد آن‌ها

پروفیل، از جمله مهم‌ترین مقاطع در صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان‌سازی است. پروفیل دارای انواع مختلفی است. از جمله پروفیل مقطع باز و پروفیل قوطی محصولاتی هستند که در موارد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما دو نوع پروفیل موجود در بازار که کاربردهای مختلفی دارد، پروفیل زد و آبرو است. اما تفاوت پروفیل زد و آبرو چیست ؟ با کاربرد پروفیل زد و کاربرد پروفیل آبرو آشنا هستید؟ در ادامه قصد داریم در مورد تفاوت پروفیل Z و آبرو صحبت کنیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مقایسه پروفیل زد ( Z ) و آبرو با ما همراه باشید.

پروفیل زد چیست ؟

ازجمله پرکاربردترین پروفیل‌های مورد استفاده در صنعت ساختمان‌سازی، پروفیل زد است. علت نامگذاری این پروفیل، شکل ظاهری آن است. مقطع این پروفیل به شکل حرف Z است. به همین علت آن را این‌طور نامگذاری کرده‌اند. از جمله کاربرد پروفیل زد ( Z ) ، زیرسازی سقف شیب‌دار است. البته کاربرد پروفیل زد ( Z ) در کشتی‌سازی را نباید نادیده گرفت.

کاربرد پروفیل زد ( Z )

از جمله مهم‌ترین کاربردهای این نوع پروفیل به شرح زیر است:

  • سالن‌های ورزشی
  • سوله‌ها و پارکینگ‌ها
  • انبار
  • ایستگاه اتوبوس
  • ترن
  • سالن‌های بزرگ صنعتی
  • ایستگاه‌های سوخت‌رسانی
  • تقویت سازه‌های فلزی
  • ساخت جعبه‌های فلزی
  • تقویت تیرها و....

انواع پروفیل زد ( Z )

در بازار انواع مختلفی از پروفیل زد ( Z ) یافت می‌شود. از جمله رایج‌ترین نوع آن‌ها پروفیل زد 18 ، پروفیل زد 20 و پروفیل زد 22 است. البته انواع دیگری از آن با ابعاد مختلف در بازار وجود دارد.

تفاوت پروفیل زد ( Z ) و پروفیل آبرو

پروفیل آبرو چیست ؟

در پاسخ به سوال پروفیل آبرو چیست باید گفته شود این نوع پروفیل برای ساختن سقف استفاده می‌شود. در مناطقی که بارش بیشتری دارد، از پروفیل آبرو استفاده می‌گردد. پروفیل آبرو با پروفیل درب و پنجره متفاوت است.

همانطور که گفته شد هدف اصلی این پروفیل، انتقال آب ناشی از برف و باران از سقف به پایین است. به همین علت به آن آبرو گفته می‌شود. بنابراین اصلی‌ترین کاربرد پروفیل آبرو انتقال آب از سقف به زمین است.

از جمله مزایای پروفیل آبرو ، این است که ضد زنگ بوده و مقاومت بالایی در برابر اکسید شدن دارد. از این رو دارای دوام بیشتری است. لازم است بدانید برای تولید پروفیل آبرو از ورق رنگی یا ورق گالوانیزه استفاده می‌شود. همچنین به صورت عمده به این پروفیل، ناودانی نیز گفته می‌شود.

مشخصات پروفیل آبرو

  • ضخامت ورق بین 2 تا 3 میلی متر
  • 6 متر طول
  • ارتفاع 16 سانتی متر، البته با توجه به ابعاد ممکن است متفاوت باشد.
  • به صورت کلی وزن آن بیش از 70 کیلوگرم است.

کاربرد پروفیل آبرو

کاربرد پروفیل آبرو تقریبا متنوع است. از این پروفیل در موارد مختلفی استفاده می‌شود. در ادامه کاربرد پروفیل آبرو آورده شده است:

  • اولین کاربرد پروفیل آبرو ساخت درب چوبی و یا ام دی اف است.
  • از این پروفیل برای اتصال ساندویچ مربوط به پانل‌های سقفی استفاده می‌شود.
  • کاربرد پروفیل آبرو در مرغ‌داری، گلخانه و یا گاوداری نیز به چشم می‌خورد.
  • برای سقف پارکینگ نیز استفاده می‌گردد.

تفاوت پروفیل زد ( Z ) و پروفیل آبرو

تفاوت پروفیل زد  ( Z ) و پروفیل آبرو

در این بخش به بررسی تفاوت پروفیل زد ( Z ) و پروفیل آبرو می‌پردازیم. اصلی‌ترین تفاوت‌های میان این دو را در ادامه آورده‌ایم:

شکل ظاهری

از جمله اصلی‌ترین تفاوت پروفیل زد ( Z ) و پروفیل آبرو شکل ظاهری آن‌هاست. شکل ظاهری پروفیل زد به صورت حرف Z است که در اندازه‌های 16، 18، 20 و 22 موجود است.

اما پروفیل آبرو به شکل حرف U  است. این پروفیل در دو نوع آبرو یک طرفه و دو طرفه یافت می‌شود. در پروفیل آبرو یک طرفه تنها از یک سمت می‌توان آن را به تکیه‌گاه متصل کرد. اما در نوع دو طرفه از دو سمت می‌توان اقدام نمود. انواع این پروفیل شامل آبرو لندنی، دنده‌ای و جعبه‌ای است. ضخامت آن نیز حدودا بین 2 تا 3 میلی متر است.

کاربرد

از جمله دیگر تفاوت پروفیل زد ( Z ) و پروفیل آبرو کاربرد آن‌هاست. کاربرد پروفیل زد ( Z ) در ساخت  سقف ساختمان، کارخانه، سوله، انبار و... است.  حتی از آن در صنعت کشتی‌سازی و ساخت ستون‌های مقطع مرکب نیز استفاده می‌شود.

این در حالیست که کاربرد پروفیل آبرو در انتقال آب برف و باران به سمت زمین است. معمولا برای ساختن سقف ساختمان‌های شمال کشور، از این پروفیل استفاده می‌شود.

انواع

از دیگر تفاوت‌های این دو نوع پروفیل انواع آن‌هاست. پروفیل آبرو شامل پروفیل لندنی، دنده‌ای و جعبه‌ای است. پروفیل زد در انواع 16 ، 18، 20 و 22 وجود دارد.

نوع تولید

در ساخت پروفیل آبرو، از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود. چرا که این ورق مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی دارد. در ساخت پروفیل زد از ورق‌هایی به صورت نورد گرم استفاده می‌شود.

کلام آخر

در مطالب فوق در خصوص مقایسه و تفاوت پروفیل‌های آبرو که در انواع یک طرفه و دو طرفه تولید می‌شوند، با پروفیل‌های زد ( Z ) نکاتی را ذکر کردیم. این دو پروفیل در شکل ظاهری، نحوه تولید، انواع، کاربرد و قیمت دارای تفاوت‌هایی با یک‌دیگر هستند. علاوه بر آن شباهت‌هایی نیز دارند که می‌توان به ساخته شدن هر دو پروفیل از ورق گالوانیزه اشاره کرد.

در نهایت شما می‌توانید برای استعلام قیمت و خرید پروفیل آبرو و پروفیل Z و کسب اطلاعات بیش‌تر در خصوص اینکه کدام متناسب با نیاز شماست، با شماره 54473_021 تماس حاصل فرمایید.