آهن 118

آهن 118

مرکز اطلاعات و فروش آهن ایران
آهن 118

آهن 118

مرکز اطلاعات و فروش آهن ایران

ورق استیل چیست ؟

ورق استیل بر پایه آهن تولید می شود با این تفاوت که بسیار عناصر متغیر در ساخت آن استفاده می شود و همین عناصر موجب می شود تا میزان مقاومت در برابر خوردگی، انعطاف پذیری، استحکام و ... افزایش یابد.

یکی از عناصر مهم موجود در ورق های استیل، منگنز می باشد. منگنز سرعت خنک شدن بحرانی را کاهش می دهد به همین خاطر نقطه تسلیم و استحکام نهایی افزایش پیدا می کند. وجود منگنز موجب افزایش قابلیت های آهنگری و جوشکاری می شود  و به شدت سختی فولادها را افزایش می دهد. منگنز به دلیل ساختار اتمی از ترکیب شدن گوگرد با آهن جلوگیری می کند.

در صنایع مختلف و در ساختمان سازی، ورق استیل دارای کاربردهای بسیار زیاد و فراوانی می باشد و همچنین در صنایع تولید کاغذ، روغن، مواد شیمیایی، سیمان و... مورد استفاده قرار می گیرد.

این ورق ها اغلب به صورت کویل ساخته می شوند. کشورهای مختلفی از جمله چین، آلمان، کره جنوبی، تایوان، ایران، آمریکا، روسیه و... تولیدکنندگان ورق استیل هستند.

ورق فولادی چیست ؟

ورق فولادی از انواع ورق‌های فلزی است که به منظور اهداف ساختاری و زیبایی بسیاری استفاده می‌شود.  ورق‌ها محصول نورد مسطح هستند و به صورت سیم پیچ پیچانده می‌شوند تا هم حجم کمتری اشغال کنند و هم حمل و نقل آن ها آسان باشد. در واقع ورق فولادی، فلزی است که سطح آن مسطح تر از آهن، فولاد و هر فلز دیگری می باشد.

انواع ورق فولادی مانند ورق روغنی ، ورق گالوانیزه ، ورق سیاه و ... به عنوان یک کالای پرکاربرد و به عنوان ماده اولیه تولید بسیاری از قطعات نظیر تیرآهن و میلگرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع اگر به دنبال انعطاف‌پذیرترین حالت فولاد هستید، ورق بهترین گزینه است. ضخامت فوق العاده پایین این کالا در مقابل ابعاد دیگر، به شکل‌پذیری و انعطاف ‌پذیری فولاد کمک شایانی کرده است.

تولید پروفیل فولادی

کار عمده کارخانجات لوله و پروفیل تبدیل ورق فولادی به محصول نهایی با شکل ها و ابعاد مختلف (پروفیل های باز و بسته) می باشد. این پروفیل ها را در سطح مقطع های متفاوت از طریق روش های مختلفی از نورد، از جمله نورد گرم و سرد و به وسیله ورق های فولادی تولید خواهند کرد. ورق فولادی پس از ورود به کارخانه توزیع و باتوجه به مشخصات ابعادی و مصرف آن ها در قسمت های مختلف انبار شده تا وارد پروسه تولید گردد.

مواد اولیه مصرفی اکثرکارخانجات قبل از راه اندازی فولاد مبارکه از کشور های اروپایی و ژاپن تأمین می گردید ولی در حال حاضر قسمت عمده آن از طریق فولاد مبارکه و قسمتی نیز از کشورهای آسیای میانه، برزیل، اروپا و اروپای شرقی تهیه می گردد.

تولید پروفیل معمولا به دو روش مستقیم که معمولا جهت تولید پروفیل های باز، و به روش غیر مستقیم انجام می گیرد.

در تولید پروفیل به روش مستقیم، ورق فولادی طی فرآیند شکل دهی، مستقیما به پروفیل تبدیل می شود به گونه ای که در این مرحله نیازی به هیچ گونه جوشکاری نخواهد بود. در روش غیر مستقیم در تولید پروفیل، ابتدا لوله تولید می شود، سپس به مرحله شکل دهی و زاویه دار کردن فرستاده می شود و در نهایت پروفیل تولید خواهد شد.

کاربرد تیرآهن ipe چیست ؟

تیرآهن IPE  یکی از انواع تیرآهن های معمولی است که مخفف I Profile Eroeenne می باشد. این محصول یکی از انواع پروفیل ها می باشد که به تیرآهن نیم پهن نیز شناخته می شود.

این نوع از انواع تیرآهن ها طبق استاندارد اروپا تولید شده و ایران نیز در صنایع گوناگون از آن استفاده می کند.

از دیگر کاربرد های تیرآهن IPE ، می توان به  استفاده از آن ها، بصورت ستون، خرپا، تیر و نعل درگاه در ساخت انواع سازه­های ساختمانی و صنعتی می توان اشاره کرد. مهندسان به صورت گسترده از تیرآهن‌هایشکل در سازه های مختلف و برای ایجاد تیرها و ستون ها در طول ها، اندازه ها و با ویژگی های مختلف است.

نا گفته نماند که برای سازه‌های بلند که نیازمند مصالح قدرتمند است، تیرآهن  IPEبه‌کار می‌رود.

قدرت و استحکام بالای این تیر ها سبب می شود که سازه از المان های تکیه گاهی زیاد بی نیاز شود و در وقت و سرمایه صرفه جویی گردد و همچنین پس از اتمام سازه نیز می توان آن را توسعه داد.