آهن 118

آهن 118

مرکز اطلاعات و فروش آهن ایران
آهن 118

آهن 118

مرکز اطلاعات و فروش آهن ایران

ورق فولادی چیست و چه کاربرد هایی دارد ؟

ورق "فولادی" یا "آهنی" ، قطعه ای با ضخامت بسیار کم و طول و عرض بالا می باشد که از آلیاژ های فولادی ساخته شده است. ورق های اغلب دارای سطحی صاف و مسطح می باشند و به صورت رول و شیت، در ابعاد های مختلف در بازار به فروش می رسند و برای مصارف گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند.

امروزه عمده محصولات فلزی، مانند لوله گالوانیزه ، لوله مبلی و...  از ورق های فولادی تولید شده اند. در خصوص کاربرد ورق در بازار و زندگی روزمره باید به کاربرد این آلیاژ در صنایع ملموس اطراف خودمان از جمله صنعت ساختمان یا اتومبیل سازی اشاره کرد. باید تصریح کرد از آنجایی‌که این آلیاژ ازجمله کالاهای اساسی صنعت اتومبیل سازی، کشتی‌سازی، لوکوموتیوسازی است، به صورت مختلف اساس تکنولوژی ماشین آلات را تشکیل می‌دهد. باید خاطر نشان کرد که ازجمله پرکاربردترین صنایع در بخش ورق آهن صنعت ساختمان و پل سازی است.

انواع پروفیل های مورد استفاده در ساختمان سازی

پروفیل های ساختمانی به آن دسته از پروفیل ها گفته می شود که در صنعت ساختمان سازی از ان ها بهره گرفته می شود. به عنوان مثال این محصولات در ساخت درب و پنجره های آلومینیومی خانه ها سهم به سزایی دارد. پروفیل های ساختمانی شامل چند شکل می باشند، که از جمله آن ها می توان به پروفیل هایی با سطح مقطع دایره مانند لوله ، پرفیل های مقاطع باز مانند: نبشی ، ناودانی و سپری اشاره کرد.

لوله، انواعی از پروفیل ها می باشند که با سطح مقطعی دایره شکل و با جنس های مختلف از جمله گالوانیزه، آهنی، آلومینیوم، فولادی، پلی اتیلن و.. می باشد. این استوانه های توخالی طویل در انواع گوناگون جهت کاربرد های مختلف از جمله انتقال مایعات و سیالات مورد استفاده قرار می گیرند.

نبشی نوعی پروفیل ساختمانی پر کاربرد است که دارای انواع مختلفی است. این محصول از نظر شکل به صورت L  شکل و V شکل در بازار موجود است.

ناودانی از انواع پروفیل های ساختمانی و صنعتی پر کاربرد است که از نظر شکل ظاهری، نحوه تولید و نوع استاندارد انواع متفاوتی دارد. شکل سطح مقطع این نوع پروفیل به صورت U با بال های مساوی می باشد.

سپری از انواع پروفیل های ساختمانی و صنعتی است که دارای سطح مقطعی T شکل می باشد. از این رو به آن پروفیل T شکل نیز گفته می شود. 

تیرآهن چیست چه کاربری دارد ؟

تیرآهن ، محصولی است که در ساخت پروژه های ساختمانی، عمرانی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع این قطعه نوعی پروفیل محسوب می شود که در سطح مقطع هایH  وI  شکل ، به نام تیرآهن هاش و تیرآهن معمولی، تولید می شود و به عنوان عضو اصلی در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع تیرآهن از دو بال و یک جان تشکیل شده است که بخش میانی تیرآهن که بخش اصلی آن نیز به شمار می رود، جان ، و لبه ها و کناره های آن بال نامیده می شود.

با توجه به نقش مهم تیر آهن در ساختمان سازی، می توان به کاربرد گسترده آن در این صنعت پی برد. در واقع تیرآهن در فعالیت های ساختمانی موجب مقاوم شدن سازه در برابر صدمات ناشی از رانش و لرزش خواهد شد. 

انواع میلگرد های پر کاربرد در ساختمان سازی

میلگرد یا آرماتور که به آن ها میله های تقویت کننده فولاد نیز گفته می شود، بر اساس شکل ظاهری به دو نوع میلگرد ساده و میلگرد آجدار تقسیم بندی بندی می شوند.

میلگرد های ساده یا میلگرد های با استاندارد  A1 ، سطحی صاف و صیقل دارند که هیچ گونه فرورفتگی یا برآمدگی در شکل ظاهری آن ها دیده نمی شود و به اصطلاح یکنواخت هستند. این میلگرد ها که هم به صورت شاخه و هم به صورت کلاف در بازار به فروش می‌رسند، محصولاتی هستند که کاربرد آن ها معمولا در موارد صنعتی خلاصه می‌شود و از آن ها در ساخت خاموت نیز استفاده خواهد شد.

میلگرد های نوع آجدار ، سطحی دارای شیار ، برآمدی و فرورفتگی هایی دارند که به آن ها آج نیز گفته می‌شود. وجود آج یا این شیار ها در سطح میلگرد های آجدار سبب اتصال درست بتن ها با یکدیگر خواهد شد. به عبارتی می توان گفت از میلگرد آجدار جهت جلوگیری از در هم شکستن ساختار بتن در ساختمان استفاده می‌شود.