آهن 118

آهن 118

مرکز اطلاعات و فروش آهن ایران
آهن 118

آهن 118

مرکز اطلاعات و فروش آهن ایران

پر کاربرد ترین روش های برش لوله فولادی

در برخی از صنایع و کارخانجات تولید مقاطع فولادی، لوله‌ها بنابر نوع کاکردشان، در متراژهای مختلفی برش داده می شوند؛ هم‌چنین این روش در حین انجام پروژه‌های ساختمان‌سازی نیز کاربردی است و گاهی اوقات در ساختمان‌سازی، لازم است عملیات برش بر روی لوله فولادی انجام شود. درواقع برشکاری لوله های فولادی با روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد و ابزارها و دستگاه های متفاوتی برای این عملیات به کار گرفته می‌شود. لوله‌ها از نظر وزن به سه دسته لوله فولادی سبک، متوسط و سنگین تقسیم‌بندی می‌شوند و به‌صورت کلی در انواع لوله فلزی سیاه، درزدار، بدون درز و لوله گالوانیزه در بازار عرضه می‌شوند. این که لوله فولادی شما در چه نوعی، در چه پروژه‌ای و چه مکانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در تعیین نحوه برش لوله مهم است. از این رو آهن 118 در این مقاله قصد دارد درخصوص انواع روش های برش لوله‌های فولادی و فلزی مطالبی را ارائه دهد.

1. روش شعله یا هواگاز

در این روش از شعله زیادی استفاده می‌شود که باعث تغییر رنگ در دهانه لوله فولادی می‌شود، بنابراین می‌توان گفت روش مناسبی برای برش لوله نیست. به همین دلیل توصیه می‌شود به علت اکسید شدن آلیاژهای موجود در فولاد، حتی فولاد ضد زنگ، از این روش برای برشکاری لوله های فلزی استفاده نشود.

2. برشکاری لوله فولادی به روش دستگاه جوشکاری

پر کاربرد ترین روش های برش لوله فولادی

در این روش برخلاف روش وایر کاتینگ هیچ تغییر رنگی در لوله‌های فولادی ایجاد نمی‌شود. اما یکی از معایب روش جوشکاری لوله های فلزی است این است که  هنگام استفاده از دستگاه جوشکاری، آلاینده‌های زیادی تولید می‌شود که ضرر زیادی به کارگر می‌رساند. هم‌چنین پس از اجرای برش به دیواره داخلی لوله، براده‌هایی از فولاد (مثل مواد مذاب) می‌‌چسبد که جدا کردن آن‌ها کار بسیار دشواری می‌باشد. در صورتی که امکان استفاده از روش های وجود نداشته باشد، استفاده از روش جوشکاری برای برش لوله فولادی نسبت به اکسیژن، مناسب‌تر است.

3. از روش دستگاه فرز سنگی

برش لوله فولادی با دستگاه فرز سنگی یکی از روش های کم هزینه محسوب می‌شود. از مزیت‌های این روش می‌توان به جلوگیری آن از چسبیدن براده‌‌های آهن به لوله‌های فولادی بعد از برش، اشاره کرد. این روش اغلب برای قطرهای کوچک استفاده می‌شود زیرا دیسک ساینده‌‌ای که نیاز دارد زیاد است و این دیسک‌ها باید دائما تعویض شوند تا تیزی مورد نیاز برای برش را داشته باشند.

تفاوت این روش برش لوله فولادی با روش‌های دیگر، این است که به‌جای تیغه‌های معمولی، باید از صفحه برش مخصوص استفاده نمود.

4. برشکاری لوله فولادی به روش وایر کاتینگ

برش لوله فولادی از طریق وایرکاتینگ یکی از بهترین روش‌ها است. از مزایای این روش می‌توان به خروجی با کیفیت کار اشاره کرد. اما تنها مشکلی که این روش دارد سرعت پایین کار در این فرآیند است که ممکن است برشکاری لوله فلزی تا ساعت‌های زیادی زمان ببرد. هم‌چنین در برشکاری لوله فولادی با روش وایر کاتینگ مقداری تغییر رنگ لوله رخ می‌دهد که با سمباده می‌توان دوباره آن را جلا داد.

5. استفاده از روش ماشین تراش اتوماتیک

پر کاربرد ترین روش های برش لوله فولادی

این روش مناسب برای لوله هایی است که دیواره ضخیمی نداشته باشد زیرا باید دائما جابجایی و تنظیم لوله هنگام برش انجام شود. استفاده از این روش در مقایسه با سایر روش‌ها هزینه بالاتری دارد، اما ارزش هزینه کردن را دارد؛ چرا که برش لوله با این روش عمر طولانی‌تری دارد و کار به بهترین کیفیت انجام می‌شود.

برای استفاده از این دستگاه حتما باید آموزش‌دیده باشید یا از یک فرد آموزش‌دیده کمک بگیرید تا اطلاعات کافی برای تنظیم لوله زیرین و مقدار جابه‌جایی آن داشته باشید. هم‌چنین فرد آموزش دیده باید قدرت کافی برای جابه‌جایی لوله را داشته باشد. این دستگاه برای برش لوله‌های فولادی طویل مناسب نیست.

6. برش لوله فلزی با دستگاه چرخشی اتوماتیک

در این دستگاه 2  تیغه برای برش است که یکی برای برش بدنه اصلی و دیگری برای هموار و صاف کردن لبه‌های فولادی به کار می‌رود. این تیغه‌ها دارای امکان تیز کردن توسط دستگاه‌های فرز سنگی هستند  که کیفیت برش را بالاتر می‌برد و امکان استفاده طولانی‌مدت را خواهد داد. با توجه به ثابت ماندن لوله در این روش، امکان ایجاد خطا کمتر است؛ چراکه نیازی به جا‌به‌جایی لوله‌های فولادی سنگین‌وزن نیست.

تفاوت این دستگاه با تراش اتوماتیک ان است که قسمت چرخنده دستگاه هنگام برش می ‌چرخد و لوله ثابت می ‌ماند. بنابراین دیگر مشکل دستگاه اتوماتیک که باید دائما لوله را تنظیم کرد و برای لوله ‌های بلند قابل استفاده نیست را ندارد. از طرفی دهانه چرخشی این دستگاه با توجه به قطر لوله فولادی تنظیم می ‌شود، بنابراین می‌‌توان از آن برای لوله ‌های قطور هم استفاده کرد.

کلام آخر

با توجه به مطالب گفته شده دریافتید که روش های متفاوتی جهت برشکاری لوله‌های فولادی و فلزی وجود دارد که  برای هر کدام از آن‌ها ابزار های مختلفی استفاده می‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم، پلاسما، لیزر، برش اره فلزی، وایرکاتینگ، دستگاه فرز سنگی و... از متداول‌ترین روش های برش لوله فولادی است که هر کدام کاربرد و خصوصیات متفاوتی دارند. در نهایت می‌توان گفت برش لوله فولادی، فرآیندی است که به ما اجازه می‌دهد از هر لوله به هر سایز و اندازه‌ای که مورد نیاز است، استفاده کنیم.

شما می‌توانید برای خرید انواع لوله‌های فولادی نظیر لوله مبلی، لوله مانیسمان و برشکاری آن‌ها با ما در آهن 118 از طریق شماره 54473_021 در ارتباط باشید.

علت شوره زدن ورق گالوانیزه و روش هایی برای رفع آن

یکی از مشکلاتی که معمولا در محصولات ساختمانی فولاد گالوانیزه با آن مواجه می‌شود، وجود لکه سفید مرطوب است که به نام "شوره سفید" نیز شناخته می‌شود. شوره سفید عموما در محل مرطوب یا بدون گردش هوا و محیطی که اکسیژن یا کربن دی اکسید کمی دارد ایجاد می‌شود. ورق گالوانیزه نیز از محصولاتی است که دچار شوره زدن خواهد شد که با توجه به مصرف بالای این ورق در صنعت، نگه‌داری و رسیدگی به این محصول یکی از دغدغه‌های مصرف‌کنندگان و فروشندگان می‌باشد. علت و دلایل بسیاری برای این شوره سفید در ورق‌های گالوانیزه وجود دارد که ما در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم. هم‌چنین راهکارهایی برای از پیشگیری ، بین بردن و رفع شوره سفید در ورق گالوانیزه ارائه خواهیم کرد.

علت شوره زدن در ورق گالوانیزه

شوره سفید در ورق گالوانیزه با قرارگیری در محیط‌های مرطوب که هیچ هوایی در آن جریان نداشته باشد، ایجاد می‌شود. به عبارتی اگر آب یا باران روی ورق گالوانیزه ریخته شود و این ورق در محیط بسته باشد (به طوری که لکه آب نتواند به زودی خشک شود) این شوره‌ها به وجود می‌آیند.

این شوره ‌های سفید ایجاد شده در ورق گالوانیزه درواقع اکسید روی هستند. همه می‌دانید که بر روی ورق‌های گالوانیزه اغلب پوششی از عنصر روی برای جلوگیری از زنگ زدگی اضافه می‌شود. ورق‌هایی که به تازگی از خط تولید آزاد می‌شوند و فعالیت شیمیایی آن‌ها هنوز برقرار است، به شدت با هیدروکسید (OH) واکنش می‌دهند. این واکنش سبب اکسید فلز روی می‌شود و این اکسید خود را به رنگ سفید ظاهر می‌کند. این شوره‌ها با حضور کلریدها و سولفات‌ها نیز به شدت افزایش می‌یابند.

شوره، بر روی هر قسمتی که در معرض رطوبت قرار داشته باشد، به‌وجود می‌آید؛ به‌همین‌دلیل درزها و نبشی رول‌ها بیشتر از سایر قسمت‌های ورق دچار شوره می‌شوند. اگر در حال بررسی سلامت ورق‌های گالوانیزه هستید، فقط به سطح اکتفا نکنید و همه قسمت‌های آن را مورد بررسی قرار دهید.

علت شوره زدن ورق گالوانیزه

شوره های سفید چه تاثیراتی بر روی ورق گالوانیزه دارند؟

ضرر شوره سفید در ورق گالوانیزه چندان کم نیست. با وجود اینکه ورق گالوانیزه به مقاومت زیاد در برابر خوردگی، ضربه، رطوبت، حرارت زیاد و به خصوص زنگ‌زدگی معروف است، اما این در شرایطی است که چنین ورقی مدام در معرض رطوبت قرار نگیرد.

هر چه قدر که شوره ها بر روی سطح ورق گالوانیزه بیشتر شوند، ورق به مرور زمان فرسوده‌تر شده و از عمر مفید آن کاسته می‌شود. شوره‌های سفید می‌توانند مقاومت ورق گالوانیزه را در برابر چیزی که برای آن طراحی شده‌اند، یعنی زنگ زدگی، خوردگی و... بسیار کاهش بدهند.

شوره سفید به وجود آمده بر روی ورق گالوانیزه اگر به مدت زیاد باقی بماند و رفع نشود به شوره سیاه و سپس به شوره قرمز و قهوه‌ای تبدیل می‌شود. بنابراین اگر به سرعت برای رفع آن‌ها اقدام نشود، ممکن است تمام پوشش گالوانیزه از بین برود و منجر به شکست زودرس پوشش شده و در نهایت خرابی و خسارت‌های جبران‌ناپذیری به وجود آورد.

راه های پیشگیری از شوره زدن ورق گالوانیزه

روش های مختلفی برای پیشگیری شوره سفید بر روی ورق گالوانیزه وجود دارد:

  • از وسایل کنترل کننده و محافظ‌های موقت برای ورق‌ها در زمان انبار کردن استفاده کنید.
  • اجازه ندهید که رطوبت بین ورق ها باقی بماند.
  • ورق را به مدت طولانی در محیط بسته و دارای رطوبت نگه‌داری نکنید؛ به خصوص بر روی خاک خیس و چمن.
  • کف انبار را از جریان آب خالی کنید و اجازه دهید تا محیط انبار کاملا خشک باشد.
  • تهویه مناسب در انبار در نظر گرفته و موانع برای ورود هوای آزاد را بر طرف نمایید.
  • گرد و غبار را از روی ورق‌ها زدوده و مانع از قرارگیری آن‌ها برای مدت طولانی در برابر آلودگی و گرد و خاک شوید.
  • به طور منظم بازرسی انجام شود زیرا اگر به موقع شوره سفید تشخیص داده شود برطرف نمودن آن آسان‌تر می‌شود.
  • ورق‌های گالوانیزه را حتی برای مدت کوتاه در بسته‌های پلاستیکی نپیچید.

چگونه شوره سفید در ورق گالوانیزه را رفع کنیم؟

علت شوره زدن ورق گالوانیزه

ایجاد شوره سفید بر روی فولاد گالوانیزه یک هشدار است که نشان می‌دهد قطعه در شرایط مناسبی نگهداری نشده است. میزان شوره ورق گالوانیزه در موفقیت رفع آن بسیار اهمیت دارد. مهندسان روش‌هایی را برای از بین بردن آن ابداع کرده‌اند که در صورت اجرای درست آن‌ها می‌توان تا حدود زیادی این شوره‌ها را برطرف نمود. این روش‌ها عبارت‌اند از:

1. روش شیمیایی

یکی از بهترین روش‌های رفع شوره زدن ورق گالوانیزه استفاده از اسیدهای طبیعی مانند سرکه سیب است البته به شرطی که شوره سفید کم باشد. سرکه را به وسیله یک برس مویی غیرفلزی بر روی سطح ورق گالوانیزه بکشید، سپس آن را با آب لوله‌کشی (قابل شرب) کاملا بشویید و آن را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا به‌ طور کامل خشک شود.

برای شوره‌های گسترده‌تر می‌توانید از اسیدهای قوی‌تری مثل دی‌کرومات سدیم ۵ درصد یا اسید سولفوریک غلیظ ۸ درصد استفاده کنید. استفاده از اسیدهای خیلی قوی، به سطح ورق گالوانیزه آسیب می‌رساند؛ به‌همین‌دلیل برای پاک کردن شوره مناسب نیست.

2. روش مکانیکی

یکی دیگر از روش‌های موجود برای رفع شوره زدن ورق گالوانیزه استفاده از روش‌های مکانیکی است. روش‌هایی از قبیل سنباده‌زنی، ماشین‌کاری و تراش‌کاری می‌توانند برای از بین بردن شوره سفید مفید واقع شوند.

برای از بین بردن شوره سفید با وسعت کم، استفاده از سنباده پیشنهاد می‌شود؛ اما در صورت بالا بودن وسعت شوره‌ها، بهترین گزینه استفاده از ماشین‌کاری یا تراشکاری است. در تراش‌کاری توصیه می‌شود پس از انجام فرآیند، عملیات گالوانیزاسیون را مجددا انجام دهید تا ورق فولادی به طور کامل محافظت شود.

3. روش اندود کردن

دیگر روشی که می‌تواند برای رفع شوره زدن ورق گالوانیزه مورد استفاده قرار بگیرد روی اندود کردن است. در این روش باید با استفاده از یک برس سیمی آغشته به مواد مخصوص بخش‌های شوره زده و دارای خوردگی ورق گالوانیزه را روی اندود کنید. معمولا این روش در شرایطی که میزان شوره زدگی کم است و بخش های کمی از ورق درگیر شده باشد، تاثیرگذار خواهد بود.

کلام آخر

روکش فلز گالوانیزه که توسط فلز روی لایه‌کشی شده است اگر در محیط مرطوب قرار بگیرد زنگ می‌زند. زنگ زدگی سطح گالوانیزه به رنگ سفید بوده و شوره نام دارد. برای جلوگیری از شوره ورق گالوانیزه باید شرایط مناسب انبار و نگه‌داری آن را رعایت کرد. در این مقاله علت شوره زدن در ورق گالوانیزه و راه‌های پیشگیری و رفع آن بررسی شد.

برای استعلام قیمت ورق گالوانیزه و انواع ورق‌های صنعتی نظیر ورق روغنی و ورق سیاه می‌توانید از طریق شماره 54473_021 و با کارشناسان آهن 118 تماس حاصل فرمایید.

مراحل تولید ورق سیاه

در میان ورق‌های فلزی، ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق روغنی و ورق اسیدشوی پرکاربردترین ورق ها هستند. ورق سیاه که کاربرد زیادی در صنعت دارد، از خاصیت انعطاف‌پذیری، دوام و مقاومت بسیار زیادی برخوردار است. روش تولید ورق سیاه، نورد گرم است از این رو به آن ورق گرم نیز گفته می‌شود.

روش تولید ورق سیاه

·        برای تولید ورق سیاه، ابتدا فولاد را در حرارت بالا ذوب می‌کنند تا به شمش یکنواخت تبدیل شود. در این مرحله شمش با سطح یکدست ایجاد می‌شود.

·        در مرحله دوم پس از ذوب کامل فولاد، مواد مذاب به دست آمده درون بوته و قالب مستطیل شکل ریخته می‌شود تا فرم مستطیل شکل بگیرد.

·        مرحله بعدی پوسته‌زدایی است. در این مرحله تمامی آلودگی و ناخالصی‌ها از سطح ورق پاک می‌شود. پس از آن نیز شمش های فولادی توسط دو غلتک بزرگ نازک می‌شوند.

·        مرحله بعدی خنک‌کاری است. در این مرحله ورق تولید شده در دمایی قرار میگیرد تا خنک شود. در صورتی که دمای خنک‌کاری ورق تغییر کند، مشخصات ورق نیز تغییر پیدا می‌کند.

·        در نهایت نیز ورق کلاف پیچ شده و در بازار توزیع می‌شود.

انواع ورق سیاه با توجه به ضخامت و ابعادی که دارند دسته‌بندی می‌شوند. در ادامه به طور مختصر انواع ورق سیاه را آورده‌ایم :

·        ورق سیاه رول شده، کویل یا کلاف

·        ورق سیاه فابریک یا شیت

·        ورق سیاه صنعتی

·        ورق سیاه معمولی

کاربرد تیرآهن IPE و مزایا و معایب آن

تیرآهن IPE یکی از انواع تیرآهن است. این تیرآهن در مقایسه با تیرآهن هاش دارای بال‌هایی با ارتفاع کمتر است. شکل ظاهری تیرآهن IPE نیز به طور کامل با تیرآهن های دیگر متفاوت است. البته در این میان تیرآهن لانه زنبوری نیز شباهتی با انواع دیگر ندارد. از این تیرآهن در سازههای فلزی ساختمانی و صنعتی استفاده می‌شود. از این تیرآهن در ستون، خرپا، تیر، ماشین آلات و انواع سازههای ساختمانی استفاده می‌شود.

مزایای تیرآهن IPE چیست؟

·        این تیرآهن دارای قدرت و استحکام بسیار زیادی است.

·        با استفاده از آن نیازی به استفاده از المان‌های تکیه گاهی نیست

·        به کارگیری این تیرآهن تا حد زیادی در وقت و هزینه صرفهجویی میکند.

·        از قدرت باربری بسیار زیادی برخوردار است.

·        نسبت به محصولات دیگر فضای کمتری را اشغال کرده و نصب سریعی دارد.

معایب تیرآهن IPE چیست ؟

·        این تیرآهن در دمای بالا از خود مقاومت زیادی نشان نمیدهد.

·        در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت زیادی از خود ندارد.

·        به مرور زمان به راحتی دچار فرسودگی میشود.

·        برای سازههایی با وزن بالا کاربرد زیادی ندارد.

 

لوله مبلی چیست و چه کاربردی دارد؟


لوله مبلی به لوله‌ای گفته می‌شود که از ورق روغنی و به روش نورد سرد تولید می‌شود. این لوله دارای مقاومت و استحکام بالایی بوده و از این رو کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارد. از آنجایی که لوله مبلی مستحکم بوده و از وزن پایینی برخوردار است از این رو قابلیت خم شدن آسانی دارد.

از جمله ویژگی‌های دیگر لوله مبلی می‌توان به قابلیت کشش سرد، جوش‌پذیری و فرم‌پذیری اشاره نمود. لوله‌های مبلی دارای کیفیت عالی بوده و قطر و ضخامت آن نیز مطابق با استانداردها در نظر گرفته می‌شود. لازم به ذکر است لوله مبلی در برابر حرارت زیاد مقاومت بالایی دارد.

کاربرد لوله مبلی یا لوله سبک

·        صنایع خودروسازی و ماشین‌آلات

·        صنایع هوایی و نظامی

·        صنایع اسلحه سازی و کشاورزی

·        ساخت دستگاه‌های صنعتی نظیر ریل‌ها

·        ساخت درب و پنجره و قفل

·        استفاده در صنایع مبلمان و انواع میز

·        ساخت انواع کانکس

·        استفاده در گلخانه‌ها

برای خرید انواع محصولات آهنی از جمله انواع لوله های گالوانیزه ، ورق گالوانیزه، ورق اسیدشویی و... می توانید با شماره 02154473 تماس بگیرید.