آهن 118

آهن 118

مرکز اطلاعات و فروش آهن ایران
آهن 118

آهن 118

مرکز اطلاعات و فروش آهن ایران

مراحل و روش های تولید انواع سپری

سپری از دیگر مقاطع کاربردی در صنعت ساخت و ساز می باشد که با توجه به سطح مقطعی که دارد، به روش های گوناگونی تولید می شود. همانطور که می دانید سپری در انواع مختلف "پرسی" و "فابریک" در بازار عرضه می شود که هر کدام از آن ها فرآیند ساخت و مراحل متعددی در پروسه تولید خواهند داشت. ما در این مقاله قصد داریم تا  شما را با مراحل و روش های مختلف تولید سپری آشنا سازیم. پس با آهن 118 در ادامه این مطلب همراه باشید.

پروفیل سپری چیست ؟

 اما قبل از روش تولید بهتر است که در ابتدا توضیح مختصری در مورد خود سپری بدهیم. سپری که با نام پروفیل T نیز شناخته می شود در واقع یکی از قطعه هایی است که افرادی که در شغل ساختمان سازی و یا مشاغل صنعتی مشغول به کار هستند به وفور از این محصول استفاده می کنند و در واقع می‌توان گفت که جز پر کاربرد ترین وسایل در این دو شغل است. به این دلیل به سپری پروفیل T نیز گفته می‌ شود که از نظر ظاهری شبیه به حرف T  انگلیسی است.


مراحل تولید سپری


 روش تولید انواع سپری

تولید سپری به طور کلی در صنعت به دو فرم شکل می گیرد:

  1. فابریک یا نورد گرم
  2. پرسی یا نورد سرد

گاهی اوقات هم ممکن است برای تولید سپری تیر آهنی برش داده و از طریق آن پروفیل سپری را بسازند. در واقع اگر نیاز به سپری نازک باشد از تیرآهن نازک استفاده می شود و اگر نیاز به سپری های ضخیم تر باشد در این صورت از تیر آهن های سنگین و ضخیم استفاده می شود.

در نورد گرم آهن ها یا بلوم ها را در یک کوره با حرارت بسیار بالا قرار می‌دهند تا ذوب شوند، برای گرم کردن بهتر است دما به صورت یکنواخت تا حد معینی افزایش یابد و این دما باید تا مدت زمان طولانی به طور ثابت باقی بماند تا ماده کم کم نرم شود ( اگر دما به صورت یکنواخت داغ نماند ، باعث می شود تغییر شکل در ماده نیز غیر یکنواخت باشد و سپری نامتوازن می شود یا ممکن است هنگامی که آن ها را درون دستگاه برش قرار دادند در مقابل تغییر شکل و برش مقاومت نشان دهند) سپس این مواد نرم شده را از میان غلطک هایی که نورد اولیه نام دارند رد می کنند تا طول آن بیشتر و ضخامت کمتر شود.

البته مقدار کم شدن ضخامت در این نوع نورد بستگی به میزان اصطکاک بین غلتک و سطح فلز دارد.

 سپس از آن برای تولید انواع سپری ها استفاده می کنند سپس موادی که بدست می آید را درون دستگاه برش می گذارند تا در اندازه و سایزهای متفاوت به بازار عرضه شود.

روش نورد گرم نسبت به روش نورد سرد رایج‌ تر است و این موضوع هم به این علت است که در روش نورد گرم با هزینه کم تری می توان سپری ساخت.

سپری هایی که با روش نورد گرم ساخته می شود معمولا استانداردتر هستن و در ساخت آن ها تمامی ملزومات رعایت می شود و کمتر دچار خرابی یا پوسیدگی می شوند و در واقع به طور خلاصه می توان گفت که سپری هایی که با این روش تهیه می شوند دارای مقاومت بالاتری هستند.

هم چنین تکنولوژی و دستگاه هایی که در روش نورد گرم استفاده می شوند تکامل یافته تر هستند.


روش تولید سپری


لازم به ذکر است، سپری‌ هایی که به روش نورد گرم تهیه می شوند دارای استانداردهای متعارفی هستند که ما در زیر به ذکر چند نمونه از آن ها پرداخته ایم:

  • DIN EN 10055 ،DIN59051 و DIN1022
  • تولید سپری به روش نورد سرد ( سپری پرسی )
  • تولید سپری به روش نورد سرد نیاز به تیر آهن دارد.

در این روش ، تیرآهن را به 2 قسمت مساوی تقسیم کنند سپس هر 2 قسمت را تبدیل به 2 سپری می کنند .

در نورد سرد روغن کاری سپری ها سریع تر و راحت تر انجام می گیرد و هم چنین در نبود سرما و اکسیداسیون، تلورانس کمتر و پرداخت سطح بهتر صورت می گیرد.

جنس سپری ها نیز با یک دیگر متفاوت است و بنا به این که قرار است در چه کاری مورد استفاده قرار گیرند به یکی از 5 جنس زیر ساخته می شوند:

  • مس
  • آهن
  • آلومینیوم
  • برنج
  • استیل

سپری که از جنس آهن می باشد خود شامل 2 نوع است:

  • آهنی فابریک
  • آهنی نوری

سپری که از جنس اهنی نوری است نسبت به سپری که از جنس آهن فابریک است سبک تر است پس به طبع میزان سختی و مقاومت آن نیز کم تر است.

کلام آخر

با توجه به روش هایی که برای تولید پروفیل سپری در این مقاله ذکر کردیم، سعی بر آن داشتیم تا آگاهی شما را در این خصوص افزایش داده تا شما بتوانید با در دست داشتن اطلاعات بالایی از این محصول و مراحل تولید آن سپری با کیفیتی بالا و متناسب با نیاز ساختمان خود را خریداری نمایید.

شما می توانید تنوع بسیار بالایی از این محصولات را امروزه در ویترین بسیاری از شرکت های اینترنتی مشاهده کنید و با توجه به نیاز خود، یکی از بهترین و بی نظیرترین این محصولات را تهیه و خریداری کنید. برای خرید می توانید فروشگاه اینترنتی آهن 118 را انتخاب نمایید. این مجموعه با ارائه انواع خدمات فروش و مشاوره رایگان در خصوص انواع پروفیل مانند سپری ، نبشی و ناودانی آماده خدمات رسانی به شما مشتریان گرامی می باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.