آهن 118

آهن 118

مرکز اطلاعات و فروش آهن ایران
آهن 118

آهن 118

مرکز اطلاعات و فروش آهن ایران

انواع تیرآهن و کاربرد آن


از جمله مهم‌ترین ابزارهایی که به منظور ساختمان سازی می‌بایست استفاده شود، تیرآهن است. تیرآهن بخش اصلی سازه بوده و بار اصلی بخش‌های مختلف را بر عهده دارد. این مقطع فولادی دارای دو بال و یک جان است. بال‌های تیرآهن با یکدیگر برابر هستند و جان به قسمت وسط تیرآهن گفته می‌شود. تیرآهن با توجه به شکل ظاهری و کاربردی که دارد به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که در ادامه هر یک را بررسی می‌کنیم.

تیرآهن H یا بال پهن

یکی از انواع تیرآهن، تیرآهن H است. شکل ظاهری این محصول شبیه به حرف هاش در انگلیسی است و به همین دلیل با این نام شناخته می‌شود. تیرآهن هاش در میان انواع دیگر بیشترین کاربرد را داشته و مقاومت مطلوبی نیز دارد. بال‌های این تیرآهن بزرگ بوده و بخش جان آن ضخامت بسیاری دارد. از این رو توانایی تحمل بار بیشتری دارد. اندازه بال‌های این تیرآهن با یکدیگر برابر بوده و ارتفاع بال در تیرآهن هاش بیشتر از تیرآهن‌های دیگر است.

تیرآهن IPE

نوع دیگری از تیرآهن ها، تیرآهن IPE است. این تیرآهن شکل ظاهری شبیه به حرف I در انگلیسی دارد. این تیرآهن معمولا در بخش خرپا و در قاب‌های اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تیرآهن از قدرت بسیار بالایی برخوردار است از این رو سازه‌ای سبک تر و مقاوم را می‌سازد. در این تیرآهن بال‌های آن در برابر خمشی و جان آن در برابر تنش برشی مقاومت بالایی دارد. به طور کلی استفاده از تیرآهن IPE به دلیل وزن کمتری که نسبت به نوع هاش دارد بیشتر توصیه می‌شود. چرا که کم بودن وزن سازه سبب مقاومت بیشتر می‌شود.

تیرآهن لانه زنبوری

نوع دیگری از تیرآهن، لانه زنبوری است. تیرآهن لانه زنبوری در مقطع جان خود دارای حفره‌ای توخالی است. این حفره به صورت شش ضلعی بوده و از این رو شکل لانه زنبور دارد. به همین دلیل به آن لانه زنبوری می‌گویند. توخالی بودن مقطع جان سبب سبک شدن این تیرآهن می‌شود. از این رو وزن کلی سازه کاهش پیدا کرده و مقاومت بیشتری را شامل می‌شود.

به منظور خرید انواع تیرآهن با شماره 02154473 در ارتباط باشید و یا در وب سایت آهن118 مشخصات محصول را دریافت کنید. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.